hc8meifmdc|2010A6132836|ecommercewebsitedesign|tblnews|Text_News|0xfdff0b09000000007b05000001000100
بنگاههای
برتر جهانی (شرکت فیلیپس)
فیلیپس از معدود شرکتهای جهان است که سابقه فعالیت بیش از یک
سده را در پرونده خود دارد. شاید این پایداری و ماندگاری از آن رو بوده است که
شرکت با تدبیر مناسب بنیانگذار خود، جرالد فیلیپس و آینده نگری افراد خانواده فیلیپس
که بعدها هدایت شرکت را عهده دار شدند، بخوبی توانست از دنیای برقی قرن 19 به عصر
الکترونیک منتقل شود. از این رو است که شرکت علاوه بر حفظ جایگاه برترین شرکت جهانی
در زمینه صنعت روشنایی، در حوزه صنایع و محصولات الکترونیک نیز توانسته است، مقام
دهم جهانی را حفظ کند. گرچه طوفان حوادث جنگهای جهانی تاثیر بسیاری در وضعیت و جایگاه
شرکت داشت، اما پس از فروخفتن آن، تدبیر رهبران شرکت بخوبی کارگر افتاد و توانست فیلیپس
را جایگاهی درخور در صحنه رقابت اروپا و جهان ببخشد. هم اکنون شرکت حوزه های فناوری،
سلامتی و شیوه های زندگی را هدف قرار داده و با ترسیم چشم انداز 2010 با تمرکز بر
استعداد کارکنان و کیفیت زندگی آنان، ساده سازی فرایندها و ساختار سازمانی را وجهه
همت قرار داده است تا بتواند تمایز رقابتی خود را در نشان شرکت و قابلیت نوآوری آن
حفظ کند.
تاریخچه
جرالد فیلیپس در سال 1891 شرکت فیلیپس را با هدف تولید لامپ در کشور هلند تأسیس
کرد و به مرور، سایر تجهیزات و وسایل برقی را به آن افزود. در سال 1914 اولین آزمایشگاه
تحقیقاتی مجهز در زمینه های فیزیکی و شیمیایی راه اندازی و چهار سال بعد، لامپ
پرتو X توسط شرکت به دنیای الکترونیک و پزشکی
معرفی شد. در سال 1925 اولین تجربه شرکت در عرصه تولید تلویزیون و دو سال بعد در
تولید رادیو صورت گرفت. در فاصله دهه 1930، شرکت توانست یک میلیون محصول خود را به
فروش برساند. در سال 1939 زمانی که کارکنان شرکت به 45 هزار نفر رسیده بود، اولین
دستگاه اصلاح صورت به بازار عرضه شد. در سال 1951 دستگاه دوکله آن نیز تولید شد.
در سال 1963 نوار کاست فشرده صوتی توسط شرکت ارائه شد، اما عملا در مواجهه با
استانداردهای بتاماکس و VHS
به موفقیت تجاری نرسید. دو سال بعد اولین مدار مجتمع (IC) توسط شرکت تولید شد. درسال 1978 وسایل صوتی با دیسک لیزری به
بازار عرضه شد. 25 سال پیش در سال 1982 لوح فشرده (CD) با همکاری شرکت سونی تولید و به بازار وارد شد. دهه 1990 برای
شرکت، دوران تجدید ساختار و بازسازی محدوده فعالیت تجاری بود. در سال 2001 مرکزیت
شرکت که تا آن زمان در شهر ایندهون هلند بود به آمستردام منتقل شد.
حوزه های کسب و
کار
شرکت فیلیپس که فعالیت خود را در حوزه روشنایی و تولید لامپهای مختلف شروع کرده
بود، امروز در حوزه های دیگر نظیر لوازم خانگی و شخصی، سیستمهای پزشکی و محصولات
و وسایل الکترونیک نیز در بازار حضور دارد. فیلیپس از سال 1953 درزمینه نیمه هادیها
نیز فعالیت می کرد، به گونه ای که در سال 2006 مقام دهم برترین شرکتهای فروشنده نیمه
هادی در جهان را دارا بود. اما در آن سال، بخش نیمه هادی فروخته شد و به نام شرکت
مستقل نیمه هادی NXP به فعالیت
ادامه داد. 53 درصد بخش لوازم خانگی و شخصی نیز با 10 هزار نفر پرسنل که در بیش از
60 کشور جهان فعال است به ویرپول فروخته شد. حوزه روشنایی با 47800 پرسنل در زمینه
تولید انواع مختلف لامپ و نورافکن، سیستمهای پزشکی با 33 هزار پرسنل درزمینه سیستمهای
عکسبرداری عارضه یابی پزشکی و خدمات بالینی و حوزه وسایل و محصولات الکترونیک با
14500 پرسنل در زمینه تولید نمایشگرها، وسایل صوتی و چندرسانه ای، ویدئو و شبکه های
خانگی و کسب و کار فعال است. درحال حاضر، باتوجه به سیاست شرکت مبنی بر روان سازی
کارها و ساده سازی ساختار سازمانی، تمامی فعالیتها در سه حوزه اصلی فناوری، سلامتی
بهداشتی و شیوه های زندگی متمرکز شده است.
چشم انداز ومأموریت
چشم انداز شرکت عبارت است از: ما در دنیایی که فناوری بشدت زمینه های مختلف زندگی
را تحت تاثیر قرار داده است، محصولاتی در حوزه های فناوری، شیوه زندگی و سلامتی
فراهم می آوریم تا در نگاه سهامداران، تحسین برانگیزترین شرکت در صنعت خود باشیم.
مأموریت شرکت عبارت است از: ما کیفیت زندگی مردم را ازطریق نوآوریهای بموقع فنی
معنادار بهبود می بخشیم.
استراتژیها
استراتژیهای اصلی شرکت فیلیپس عبارت است از:
- افزایش سودآوری ازطریق تخصیص منابع سرمایه ای به فرصتهایی که بیشترین و پایدارترین
برگشت سرمایه را دارد؛
- تحکیم نشان فیلیپس و شایستگیهای اصلی در حوزه های فناوری، سلامتی و شیوه زندگی؛
- مشارکت با مشتریان و تامین کنندگان در حوزه های مختلف کسب وکار؛
- دامه سرمایه گذاری در نوآوری و تثبیت موقعیت سرمایه های فکری شرکت؛
- تقویت شایستگیهای رهبری؛
- بهبود بهره وری ازطریق تحول کسب وکار و تعالی عملیاتی.
ارزشها و فرهنگ
سازمانی
ارزشهای شرکت چنین تعریف شده است: مشعوف ساختن مشتریان، ادای بموقع تعهدات، توسعه
افراد و حمایت ازیکدیگر. شرکت این ارزشها را در قالب اصول کسب و کار خود تعریف
کرده و ارائه داده است. اصول کسب وکار تعیین کننده اخلاق سازمانی و رفتار کارکنان
در سراسر دنیاست و عملیات و تصمیم گیریها را تحت تاثیر قرار می دهد. عامل محرک و
پشتیبان این اصول، بنیانها و کدهای اخلاقی است. این اصول، کمترین الزامات رفتاری
را اعلام می دارد و تعهد و مسئولیت پذیری شرکت را برای نیل به آینده پایدار اقتصادی،
اجتماعی و زیست محیطی معین می سازد. این اصول شامل تعهدهایی درزمینه حقوق انسانی،
ایمنی محصول، حریم شخصی، حفاظت محیط زیست و نیز تعهدات به مشتریان، سهامداران،
کارکنان، تامین کنندگان و شرکای کسب و کار است. براساس این اصول، همه کارکنان
شرکت، در هر رده ای باید صادقانه و اخلاقی عمل کنند، از تعارضها بپرهیزند، طبق
قواعد و قوانین حکومتی کار کنند، از داراییها و منابع شرکت حفاظت کنند، در مسایل
مالی شفاف و دقیق عمل کنند و گزارش دهند و از کنترل درونی فعالیتها اطمینان یابند.
کیفیت و تعالی
سازمانی
شرکت فیلیپس برنامه ای تدارک دیده است که به سطح بالاتر کیفیت در محصول و خدمات
دست یابد. این برنامه ارتقای کیفیت بر همه کارکنان و همه فرایندها اثر می گذارد.
شرکت نام این برنامه را BEST
نهاده که مخفف «تعالی کسب و کار ازطریق سرعت و کار تیمی» است. این برنامه، راهی
است که شرکت برای دستیابی به تعالی کسب و کار برگزیده است و روشها و ابزار برنامه
های بهبود را در آن مشخص ساخته است. به باور شرکت، توانمندسازها عبارت است از:
شعار شرکت یعنی عشق به کار و سادگی، ایده فیلیپس واحد که با همافزایی و تجمیع شایستگیها
می تواند ارزشی بیش از مجموع قسمتهای مختلف آن خلق کند، استعداد انسانی که همان کیفیت
کارکنان برای دستیابی به مأموریت است، نوآوری و طراحی.
تحقیق و توسعه
فعالیتهای تحقیق و توسعه شرکت را می توان به سه مرحله زمانی تقسیم بندی کرد. از
سال 1914 تا 1945 دوره رشد و تنوع سازی است. در سال 1914 تحت هدایت اولین محقق
شرکت، سازمان تحقیقات به مرکز اصلی رقابت و نوآوری فنی تبدیل شد. در این دوره
عمدتا در حوزه لامپ کار می شد و راه برای تولید محصولات جدید مانند لامپ پرتو X باز شد. درسال 1923 فیلیپس تصمیم گرفت به جای اینکه یک شرکت قطعهساز
باشد به تامین کننده سیستمها تبدیل شود. مرحله 1945 تا 1970 مرحله توسعه و گسترش
است. در این دوره، فیلیپس طی همکاری با AT&T به ثبت اختراعات مربوط به ترانزیستور پرداخت. تعداد ثبت اختراعات،
امروزه به 80 هزار رسیده است و به ازای هر محقق 55/1 اختراع ثبت شده وجود دارد.
مرحله سوم از 1970 تاکنون است که در آن فعالیتهای تحقیقاتی با فعالیتهای صنعتی گره
خورده است. تحقیقات بر سیستمها متمرکز شده است و در زمینه های طراحی و فناوری
مدارهای مجتمع، CD، DVD و سیستمهای پزشکی کار زیادی صورت میگیرد.
فروش
هم اکنون شرکت فیلیپس با فروش 7/38 میلیارد دلاری، رتبه 161 را در بین 500 شرکت
برتر جهانی داراست. در حوزه صنایع و تجهیزات الکترونیک، پس از زیمنس، سامسونگ، هیتاچی،
ماتسوشیتا، سونی، LG، توشیبا، تیکو
و هونهای مقام دهم را درجهان داراست، گرچه در حوزه روشنایی، شرکت شماره یک درجهان
است. فروش چهار حوزه اصلی فعالیت شرکت یعنی سیستمهای پزشکی، لوازم خانگی، تجهیزات
الکترونیک و روشنایی به ترتیب 25، 10، 39، 20 درصد کل فروش شرکت است و بقیه بخشها
درمجموع 6 درصد فروش شرکت را تشکیل می دهند. فروش به تفکیک منطقه نیز عبارت است
از: اروپا و آفریقا (45 درصد)، آمریکای شمالی (29 درصد)، آسیا و پاسفیک (19 درصد)
و آمریکای لاتین (7 درصد).
مدیرعامل
بنیانگذار شرکت، جرالد فیلیپس، خاله زاده کارل مارکس فیلسوف مشهور است. پس از او
که 31 سال سکان رهبری شرکت را دردست داشت، افراد مختلف خانواده فیلیپس به اداره
شرکت پرداختند. در سال 2001، یازدهمین مدیرعامل شرکت، جرالد کلایشترلی زمام رهبری
شرکت فیلیپس را برعهده گرفت. او از 1974 به بخش پزشکی فیلیپس پیوسته بود و سپس
سمتهای مدیریتی مختلفی را در داخل وخارج از هلند برعهده داشت. کلایشترلی؛ آلمانی
الاصل و مهندس الکترونیک است. کلایشترلی میگوید: ما کوشش می کنیم چشماندازی برای
فیلیپس ترسیم کنیم که مشارکتجویی، نوآوری و شور و اشتیاق لازم برای موفقیت سازمان
را دربر داشته باشد.
او به سادهسازی ساختار همت گماشته است و معتقد است: فیلیپس اکنون شرکتی است بس
سادهتر که عامل محرک آن نوآوری است. او براین باور است که سادهسازی وسیلهای است
که کارکنان از طریق آن می توانند به منافع فناوری دست یابند و زندگی را راحتتر و
سهلتر کنند و کارها را با شیوههای روانتر انجام دهند. این یک نحوه تفکر است. او میگوید:
ما به مرور پیچیدگیها را نهتنها در محصولات و خدمات بلکه در طرز کار خود کاهش میدهیم.
کلایشترلی مشتریان را بزرگترین منبع الهام شرکت میداند و معتقد است: اتفاقات در
خط مقدم کار و در تعامل با مشتریان در سازمان فروش رخ میدهد، جایی که عملیات ما
انجام می شود. ما دوست داریم وقت خود را آنجا بگذرانیم تا ارتباط ما با آنها حفظ
شود. او کلید رشد سودآور را به دستآوردن و نگهداشت مشتریان شاد، بیشتر میداند.
در نگاه مدیرعامل، داشتن کارکنان مستعد و مشارکتجو در جاهای مختلف و مناسب در
شرکت، شرط حیاتی دستیابی به موفقیت است. کلایشترلی در زمینه رهبری میگوید: مهمترین
چیزی که من در رهبری یافتهام آن است که رهبران باید فروتنی آن را داشته باشند که
بدانند همه چیز را نمیدانند و باید مستمرا از دیگران یاد بگیرند و از مهارت و
دانش دیگران برای اینکه رهبر بهتری شوند بهرهبرداری کنند.
آینده
شرکت فیلیپس در نظر دارد از ابتدای ژانویه 2008 ساختار سازمانی خود را به سه بخش
سلامتی/ بهداشتی، روشنایی و شیوه زندگی سادهسازی کند. بدین منظور تمایز رقابتی
خود را در نشان شرکت و قابلیت نوآوری آن میجوید. این مواضع در چشمانداز 2010 فیلیپس
نیز آمده است.
منابع
1 - www. Philips. com
2 - www. Wikipedia. Com
3 - www. Fortune. com
منبع:مجله تدبیر-شماره186
فروش فروشگاه
طراحی فروشگاه آنلاین
فروش فروشگاه آنلاین
فروشگاه تحت وب
راه اندازی فروشگاه تحت وب
وب سایت فروشگاهی ارزان
طراحی وب سایت
باشگاه مشتریان
پرداخت ماهیانه
فروش آنلاین
فروش محصولات
چندین پذیرنده
طراحی فروشگاه ریسپانسیو
طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی
طراحی و پیاده سازی فروشگاه
ساخت سایت فروشگاهی
فروشگاه حرفه ای
ساخت فروشگاه آنلاین
ساخت فروشگاه Online
سفارش سایت فروشگاهی
طراحی فروشگاه اینترنتی اختصاصی
قیمت طراحی فروشگاه اینترنتی
فروشگاه ساز حرفه ای
فروشگاه اینترنتی آماده
فروشگاه ساز
قیمت راه اندازی سایت فروشگاهی
سفارش طراحی فروشگاه اینترنتی