فروشگاه ساز بهبود

02188272631   09381006098  
تعداد بازدید : 70
7/5/2023
hc8meifmdc|2010A6132836|ecommercewebsitedesign|tblnews|Text_News|0xfdff17a4000000002407000001000400


محمدحسین طالبی?

چکیده

این مقاله، یافته‌ها، نتایج و توصیه‌های منتج شده از بررسی بخش نفت و گاز در ایران را روشن می‌‌سازد.

مهمترین دلایل برای اتخاذ تجارت الکترونیکی در بخش نفت و گاز بدین قرار است:

1ـ فروش و واردات نفت خام، گاز و مشتقات نفتی به ارزش سالانه 25 میلیون دلار؛

2ـ فروش سوخت 6 میلیون خودرو و چهار میلیون موتورسیکلت در 2000 جایگاه بنزین با مصرف روزانه65 میلیون لیتر یا 40 میلیون بار در ماه و 1600 میلیارد ریال؛

3ـ فروش گاز برای مصرف‌کنندگان داخلی (در حدود 5/6 میلیون مشترک، 2 میلیون پرداخت در ماه و حدوداً 200 میلیارد ریال)؛

4ـ فروش و صادرات فرآورده‌های پتروشیمی ‌به ارزش تقریبی 1 میلیارد دلار در سال؛

5 ـ فروش فرآورده‌های پتروشیمی‌برای مصرف‌کنندگان داخلی به ارزش چندین میلیارد ریال در سال؛

6ـ خرید تجهیزات مربوط به تعمیر و نگهداری به ارزش تقریبی یک میلیون دلار از منابع خارجی، و چندین میلیارد ریال از منابع داخلی.

مقدمه

این مطالعه بخشهای نفت و گاز را به عنوان یکی از برخوردارشوندگان از خدمات تجارت الکترونیکی مدنظر قرار می‌دهد. هدف از مطالعه بخشها، شناسایی ابتکار عملهای خاص تجارت الکترونیکی است که بتوانند مورد خطاب اولویتهای بخش قرار گیرند. بنابراین، تجارت الکترونیکی را باید به عنوان یک عامل قادرکننده  در پیشرفت بخش نگریست.

روش مطالعه این بررسی، بر مبنای چهار مرحله ذیل استوار است:

مرحله اول: "وضعیت موجود"، ارزیابی اولویتهای بخش و توسعه تجارت الکترونیکی؛

مرحله دوم: "وضعیت مطلوب"،  شناسایی بهترین حالت تجارت الکترونیکی در ایران؛

مرحله سوم:"تحلیل شکاف"، ارزیابی اندازه شکاف بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب؛

مرحله چهارم: " نقشه راه"، برنامه توسعه تجارت الکترونیکی در ایران.

1ـ وضعیت موجود صنعت نفت و گاز پتروشیمی‌

مهمترین هدف در مرحله وضعیت موجود، شناخت اولویتهای اصلی بخش و سطح کنونی توسعه تجارت الکترونیکی در این بخش است. وضعیت مطلوب، سطحی را که تجارت الکترونیکی از این اولویتها انتظار دارد، مورد خطاب قرار می‌دهد.

شناسایی اولویتهای این بخش از طریق مصاحبه‌هایی در سطح مدیریت، پژوهشهای رایانه‌ای و طرحهای توسعه‌ای وزارت نفت صورت گرفت.

اولویتهای اصلی بخش نفت، گاز و پتروشیمی ‌به قرار ذیل تعریف شده‌اند:

-   افزایش بازدهی و بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها با بهینه‌سازی فرایندها و خدمات؛ ازجمله فرایند تجاری و مهندسی مجدد؛

-   تولید و صادرات کالاهایی با ارزش افزوده به جای نفت خام و گاز طبیعی؛

-   ایفای یک نقش فعال در بازارهای بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی؛

-   جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی در راستای رسیدن به توسعه اهداف؛

-   صیانت از ذخایر موجود و اولویت‌بندی کردن در استخراج از منابع نفت و گاز؛

-   بهینه‌سازی مصرف سوخت؛

-   بهبود فرهنگ استفاده و حفظ انرژی، و ارائه اطلاعات در خصوص بهینه‌سازی استفاده از انرژی.

مؤلفه دوم بخش وضعیت موجود، شناسایی وضعیت کنونی توسعه تجارت الکترونیکی ایران در هر یک از برخوردارشوندگان است. نقطه آغازین این بررسی، یافتن زنجیره ارزش در صنعت است که شامل شش جزء عملی به شرح ذیل است.

-   حفاری و استخراج؛

-   تولید؛

-   پالایش؛

-   پتروشیمی؛

-   تجارت بین‌الملل؛

-   توزیع.

این زنجیره ارزش، فعالیتهای عملی هر بخش را که تمام فعالیتهای مرتبط با جزء عملی را پوشش می‌دهد؛ همانند بازیگران اصلی مربوطه تعریف می‌کند. بازیگران اصلی این بخش، شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی و شرکت ملی صنایع پتروشیمی‌است.

بخش نفت، گاز و پتروشیمی‌نقش بسیار مهمی‌در اقتصاد ملی و بین‌المللی ایفا می‌کند و در فعالیتهای ICT بالا دستی و پایین دستی، همواره پیشتاز بوده است.

برخی از ابتکار عملهایی که در خصوص تجارت الکترونیکی در ایران وجود دارند و یا در دست اجرا هستند، به شرح ذیل آورده شده‌اند:

کارت سوخت الکترونیکی                                           در دست اجرا

بازار بورس نفت                                                         در دست اجرا

اعلام مزایده‌ها و مناقصه‌های الکترونیکی                                        وجود دارد

خرید الکترونیکی                                                       در دست اجرا

حراج الکترونیکی درون شرکتی                                            وجود دارد

اطلاعات صورت حساب گاز مصرف‌کنندگان                          وجود دارد

فروش الکترونیکی داخلی فرآورده‌های پتروشیمی                           وجود دارد

مؤلفه سوم بخش وضعیت موجود، ارزیابی مشکلات پیرامون ارکان در توسعه تجارت الکترونیکی ایران است.

ارکانی که به‌عنوان مشکلات اصلی توسعه تجارت الکترونیکی شناخته شده‌اند، در حوزه‌های زیر تعریف می‌شود:

1ـ عدم قوانین مربوطه در تجارت الکترونیک: اسناد الکترونیکی، امضای الکترونیکی، پرداخت و انتقال الکترونیکی؛

2ـ مشکلات لجستیکی (پشتیبانی): گمرکات، خدمات بیمه، و حمل و نقل؛

3ـ مردم و فرهنگ: عدم آگاهی مصرف‌کننده از تجارت الکترونیکی؛

4ـ عدم پرداخت الکترونیکی و بانکداری الکترونیکی.

1ـ1ـ نتیجه‌گیری وضعیت موجود

بخش نفت، گاز و پتروشیمی‌، نقش بسیار حیاتی در اقتصاد ملی، و نقش جهانی در تهیه انرژی در سطح بین‌الملل دارد. این بخش، پیشتاز کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران است؛ لیکن به خاطر معضلات خاصی همچون مسائل حقوقی فرهنگ و مردم، و زیرساختاری،  تنها توانسته قسمتی از ابتکار عملهای تجارت الکترونیکی را؛ مانند مناقصه و مزایده الکترونیکی، صورت حساب الکترونیکی، خرید و فروش الکترونیکی، بازار بورس الکترونیکی نفت را به اجرا درآورد.

2ـ وضعیت مطلوب

در وضعیت موجود، اولویتهای بخش صنعت نفت، گاز و پتروشیمی‌را شناسایی کردیم. این اولویتها در مرحله وضعیت مطلوب تا آنجایی که سطح کاربری تجارت الکترونیکی در مورد آنها ارزیابی گردد، مورد تفحص بیشتری قرار می‌گیرد.

توسعه وضعیت مطلوب چشم انداز تجارت الکترونیکی ایران؛ شامل 3 مرحله است:

مرحله (1): طبقه‌بندی کردن اولویتهای بخش به چهار حوزه کالا، فرایند، مردم و عوامل مرتبط.

نمونه‌هایی از انواع مشکلات هر طبقه در ذیل آورده شده است:

مشکلات کالا: کیفیت نامطلوب کالا، کالاهای تاریخ گذشته، عدم تحقیقات و توسعه

مشکلات فرایند: فرایندهای ناکارآمد، روشهای منسوخ شده کاری، هدر دهی فراوان، لجستیک ضعیف.

مشکلات مردمی: سطح پایین معلومات، عدم آموزش، کمبود نیروی ماهر.

مشکلات عوامل مرتبط: بازاریابی ضعیف، عدم آگاهی از نیازهای مشتری، عدم موفقیت در بازارهای بین‌المللی، میزان پایین نگه‌داشتن مشتری.

مرحله (2): شناسایی فرصتهای تجارت الکترونیکی برای کمک به اولویتهای بخش، بر اساس دو عامل ذیل شناسایی شده‌اند:

1ـ مقایسه بهترین روشهای جهانی؛

2ـ درک مناسبت بهترین روشها در یک بافت ایرانی.

در یکی از اولویتهای بخش، این‌گونه ارزیابی شد که تجارت الکترونیکی نمی‌تواند به‌صورت کمیتی ارائه مطلب کند؛ لذا آن اولویت در مرحله 3 این گزارش قرار نگرفت.

مرحله (3): ارزیابی درجه‌ای که با آن، فرصت تجارت الکترونیکی بتواند در حل اولویت بخش کمک نماید. این ارزیابی بر اساس یک درک قاطع از اولویت بخش صورت گرفت؛ اما ارزیابی واقع‌گرایانه تجارت الکترونیکی دیگر، و بالقوه‌ای که آن اولویت را مورد خطاب قرا دهد نیز انجام گرفت. فرصتهای تجارت الکترونیکی به صورت بالا، متوسط و پایین رتبه‌بندی شدند. رتبه بالا؛ یعنی اینکه آن فرصت تجارت الکترونیکی می‌تواند کمک شایانی به حل اولویت بخش کند. رتبه پایین؛ یعنی فرصت الکترونیکی صرفاً کمک ناچیزی به حل اولویت بخش می‌کند.

جدول (1-2) نشان می‌دهد که اکثر فعالیتهای تجارت الکترونیکی می‌تواند برای اولویت "افزایش بازدهی و بهره وری و کاهش هزینه‌ها"، کمک شایان و مثبتی داشته باشد که البته این یکی از اولویتهای حوزه فرایند است.

جدول 1ـ2ـ درجه‌بندی حل مشکلات بخش نفت و گاز از طریق تجارت الکترونیکی


دسته بندی مشکلات

اولویتهای صنایع نفت، گاز و پتروشیمی

فرصتهای شناسایی شده تجارت الکترونیکی

درجهبندی حل مشکلات

کم

متوسط

بالا

فرآیند

·   افزایش کارآیی و بهرهوری و کاهش هزینه‌ها

e-Procurement

 

 

ü

e-Auction

 

 

ü

e-Online Bidding

 

ü

 

e-Catalog

 

 

ü

e-SCI

 

ü

 

e-Sales

 

 

ü

e-CRM

 

ü

 

e-Learning

ü

 

 

·      

e-Catalog

 

 

ü

·   حضور فعال در معاملات بین‎المللی نفت، گاز و پتروشیمی

e-PEM

 

 

 

ü

 

e-CRM

 

 

ü

 

 

e-Learning

 

 

ü

 

محصول

·    افزایش بازیافت و صیانت از مخازن نفت و گاز به ویژه مخازن مشترک

 

 

e-Procurement

 

 

ü

e-Learning

 

ü

 

Distance Learning

ü

 

 

مردم

·    تغییر الگوی مصرف و بهینهسازی مصرف سوخت

e-Learning

 

ü

 

 

1ـ2ـ نتیجه‌گیری وضعیت مطلوب

تحلیل وضعیت مطلوب نشان می‌دهد که تجارت الکترونیکی سهم بسزایی برای تمام اولویتهای بخش دارد.

صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ‌به عرضه به موقع کالا به خصوص اقلام غیرمستقیمی؛ ‌همچون تعمیر، نگهداری و عملیات، و اقلام مستقیمی؛ همچون نفت خام، نفت و گاز تصفیه شده و فرآورده‌های پتروشیمی، اهمیت فوق‌العاده‌ایی قائل است. ابتکار عملهای تجارت الکترونیکی؛ مانند خرید و فروش الکترونیکی و بازار بورس الکترونیکی نفت می‌تواند خدمات مناسبی برای تمام نیازمندیهای این مقوله ارائه دهد.

3ـ تجزیه و تحلیل شکاف

تجزیه و تحلیل شکاف، 3 حوزه را پوشش می‌دهد:

1ـ شکاف بین وضعیت مطلوب برای تجارت الکترونیکی و وضعیت موجود استقرار آن در ایران؛

2ـ توسعه فرصتهای تجارت الکترونیکی در راستای ابتکار عملهای تجارت الکترونیکی؛

3ـ اولویت بندی ابتکار عملهای تجارت الکترونیکی.

جدول (1ـ3) به اختصار شکاف بین فرصتهای شناسایی شده در مرحله وضعیت مطلوب، و ابتکار عملهای موجود در ایران را نشان می‌دهد. اندازه شکاف، براساس 3 تعریف ذیل سنجیده می‌شود:

شکاف بزرگ: هیچ ابتکار عملی برای تجارت الکترونیکی وجود ندارد. ابتکار عملها یا در مرحله برنامه‌ریزی است و یا اینکه ابتکار عملهای موجود، در راستای فرصت تجارت الکترونیکی نیست.

شکاف متوسط: ابتکار عملهای موجود تجارت الکترونیکی در مسیر درست است تا سهمی‌در موفقیت فرصت تجارت الکترونیکی داشته باشد.

شکاف کم: ابتکار عملهای موجود تجارت الکترونیکی، بسیار نزدیک به فرصت تجارت الکترونیکی است.

قسمتهای تیره شده نشان می‌دهد که هیچ اثری از وجود تجارت الکترونیکی در ایران نیست؛ بنابراین اندازه شکاف بزرگ است.


جدول 1ـ3ـ راهکارهای جاری در مقایسه فرصتهای تجارت الکترونیکی

اولویتهای صنایع

نفت، گاز و پتروشیمی

فرصتهای

تجارت الکترونیکی

ابتکار عملهای تجارت الکترونیکی موجود

فاصله موجود

زیاد

متوسط

کم

·  افزایش کارآیی و بهره‎وری و کاهش هزینه‎ها

e-Procurement

************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************

ü

 

 

e-Auction  

شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب (وابسته به شرکت ملی نفت ایران) برای فروش کالای مازاد انبارهای خود، سیستم مزایده الکترونیکی ایجاد نمودکه عملاً به علت مشکلات قانونی و گمرکی، موفق به اجرای عملیاتی آن نگردید. در حال حاضر فقط درخواست متقاضیان ثبت می‌گردد.

 

ü

 

e-Online Bidding

********************************************************************************************************************************************************************************************************

ü

 

 

e-Catalog

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، برای پشتیبانی ساخت وحمایت از تولید‌کنندگان داخلی، سیستم الکترونیکی را پایه‎گذاری نموده که سازندگان داخل با معرفی مشخصات فنی، کیفی و تصویری، کالاهایی را که می‌توانند در داخل کشور تهیه نمایند رابه این بانک اطلاعاتی معرفی نمایند.

 

ü

 

e-SCI

************************************************************************************************************************

ü

 

 

   ادامه جدول (3ـ )

اولویتهای صنایع

نفت، گاز و پتروشیمی

 

فرصتهای تجارت الکترونیکی

ابتکار عملهای تجارت الکترونیکی موجود

فاصله موجود

زیاد

متوسط

کم

 

e-Sales

Gas Billing e-Domestic  

سیستم اطلاع رسانی صورتحساب مشترکان گاز  (Billing) به صورت B2C وجود داشته و برنامهریزی برای پرداخت صورتحسابها به صورت e-Payment در حال برنامه ریزی است.

 

ü

 

e- Domestic Petrochemical Sales

در حال حاضر، فروش داخلی محصولات پتروشیمی‌ به صورت B2B، شامل مراحل تقاضا، سفارش، سیاهه، پرداخت (به‌صورت محدود) و حمل و نقل است. تعمیم مکانیزمهای B2C و پرداخت در آینده می‌تواند در کارآیی سیستم بسیار مؤثر باشد (در حال برنامه ریزی).

 

 

ü

e-Domestic Fuel Card 

********************************************************************************************************************************************************************************************************

ü

 

 

 

e-CRM

************************************************************************************************************************

ü

 

 

e-Learning

واحد آموزش شرکت ملی نفت و شرکت راهبران پتروشیمی‌در خصوص ایجاد این سیستم و تهیه متون آموزشی، اقدامات ابتدایی را انجام داده است.

 

ü

 

 


   ادامه جدول (3ـ )

اولویتهای صنایع

نفت، گاز و پتروشیمی

 

فرصتهای تجارت الکترونیکی

ابتکار عملهای تجارت الکترونیکی موجود

فاصله موجود

زیاد

متوسط

کم

·  حضور فعال در معاملات بین‎المللی نفت، گاز و پتروشیمی

e-PEM

****************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************

ü

 

 

e-CRM

************************************************************************************************************************

ü

 

 

e-Learning

شرکت ملی نفت ایران در حال برنامهریزی برای آموزش متونهای نوین بازاریابی و فروش، و راهکارهای حضور مؤثر و فعال در بازار است.

 

ü

 

·   جذب‌سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی

e-Catalog

مراحل اولیه اطلاع رسانی در خصوص معرفی پروژه‌ها و زمینه‌های سرمایهگذاری و دلایل توجیهی آنها در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی‌از طریق سایتهای اینترنت شرکتها شروع گردیده است.

 

ü

 

 


   ادامه جدول (3ـ )

اولویتهای صنایع

نفت، گاز و پتروشیمی

 

فرصتهای تجارت الکترونیکی

ابتکار عملهای تجارت الکترونیکی موجود

فاصله موجود

زیاد

متوسط

کم

·  افزایش بازیافت و صیانت از مخازن نفت و گاز به ویژه مخازن مشترک

e-Procurement

************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************

ü

 

 

e-Learning  

شرکت ملی نفت در حال برنامهریزی برای تهیه متون آموزشی در خصوص متدهای جدید بازیافت از مخازن و حفظ صیانت، و روشهای افزایش بازیافت است.

 

ü

 

Distance Learning

دانشگاه صنعت نفت، تسهیلات آموزشی از راه دور را به جهت تجهیز سه کلاس آموزشی خریداری و نصب نموده، و مذاکراتی را با دانشگاههای بین‌المللی برای برگزاری این کلاسها آغاز نموده است.

 

 

ü

·  تغییر الگوی مصرف

e-Learning

شرکت بهینهسازی مصرف سوخت، اطلاع رسانی و آموزش در خصوص تغییر الگوی مصرف سوخت را آغاز نموده است.

 

ü

 

 


جدول(2ـ3) معیار ارزشیابی در تعیین اولویت‌بندی کلی را برای ابتکار عملهای تجارت الکترونیکی نشان می‌دهد.

جدول 2ـ3ـ اولویت‌بندی ابتکارعملها در صنعت نفت  و گاز برای به کارگیری تجارت الکترونیکی

اولویتهای صنایع نفت، گاز و پتروشیمی

ابتکار عملهای تجارت الکترونیکی

اهمیت اولویت

توان ابتکار عمل در حل اولویت

سهولت در پیاده‎سازی

سرعت در کسب منافع

اولویت کلی ابتکار عمل

·   افزایش کارآیی، بهره‎وری
 و کاهش هزینه‎ها

e-Procurement

زیاد

زیاد

زیاد

زیاد

زیاد

e-Auction

زیاد

متوسط

متوسط

زیاد

زیاد

e-Online Billing

زیاد

متوسط

متوسط

زیاد

متوسط

e-Catalog

زیاد

زیاد

زیاد

متوسط

زیاد

e-SCI

متوسط

متوسط

متوسط

متوسط

متوسط

e-Sales

e-Domestic Gas Billing

زیاد

زیاد

متوسط

زیاد

زیاد

e-Domestic Petrochemical Sale

زیاد

زیاد

زیاد

زیاد

زیاد

e-Domestic Fuel Card

زیاد

زیاد

کم

زیاد

زیاد

e-CRM

متوسط

زیاد

کم

متوسط

متوسط

e-Learning

متوسط

کم

متوسط

کم

کم

·   حضور فعال در معاملات بین‎المللی

e-PEM

زیاد

زیاد

کم

زیاد

زیاد

e-CRM

زیاد

زیاد

متوسط

متوسط

زیاد

e-Learning

متوسط

کم

متوسط

کم

کم

·   جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی

e-Catalog

متوسط

متوسط

زیاد

زیاد

زیاد

·   افزایش بازیافت و صیانت از مخازن نفت، گاز به ویژه مخازن مشترک

e-Procurement

زیاد

زیاد

متوسط

زیاد

زیاد

e-Learning

متوسط

کم

متوسط

کم

متوسط

Distance learning

کم

کم

زیاد

کم

کم

·   تغییر الگوی مصرف

e-Learning

زیاد

زیاد

زیاد

زیاد

زیاد

 


اولویتها با توجه به"اولویت کلی ابتکار عمل"، به 3 گروه زیر تقسیم می‌گردد:

گروه اول: آن دسته ازابتکارعملهایی است که با درجه "زیاد" مشخص گردیده است که به ترتیب اهمیت؛ عبارت‌اند از:

-       خرید الکترونیکی کالا و خدمات (e-Procurement)؛

-       معاملات بین‌المللی الکترونیکی نفت، گاز و پتروشیمی؛
 e-PEM (Petroleum Exchange Market)

-       مزایده الکترونیکی برای فروش کالاهای مازاد و غیرضرور (e-Auction)؛

-       پشتیبانی ساخت و حمایت از تولیدکنندگان داخلی به کمک (e-Catalog)؛

-       فروش داخلی فرآورده‌های نفتی خصوصاً بنزین به کمک (e-Fuel Card)؛

-       فروش داخلی محصولات پتروشیمی‌(e-Domestic Petrochemical Sale)؛

-       فروش داخلی گاز مصرفی (e-Domestic Gas Billing) .

 

گروه دوم: به آن دسته اطلاق می‌گردد که با درجه "متوسط" مشخص گردیده است و به ترتیب اهمیت؛ عبارت‌اند از:

-       ارائه پیشنهادها در مناقصات به‌صورت الکترونیکی (e-Online Bidding)؛

-       مدیریت یکپارچه زنجیره تأمین e-SCI (Supply Chain Integration)؛

-       مدیریت ارتباط با مشتری e-CRM (Customer Relationship Management).

 

گروه سوم: گروهی است که با درجه "کم" مشخص گردیده، و به معنای آن است که از دیدگاه اهداف تجارت الکترونیکی نقش مهمی‌را ایفا نمی‌کند و یا به عبارتی، به صورت مستقیم، ابتکار عمل (Initiation) تجارت الکترونیکی محسوب نمی‌گردد.

-       آموزش الکترونیکی (e-Learning)؛

-       کلاسهای راه دور (Distance Learning).

1ـ3ـ نتیجه گیری تجزیه تحلیل شکاف

بر اساس ارزیابی جدول 1ـ2، خرید الکترونیکی را به عنوان بهترین ابتکار عمل تجارت الکترونیکی رتبهبندی کردیم. نزد خریدار این یکی از مهمترین ابتکار عملهایی است که دو اولویت بخش را نیز جداگانه مورد خطاب قرار می‌دهد. خرید الکترونیکی، خدمات مربوط به کلیه اجزای زنجیره ارزش را ارائه می‌کند.

جدول 1ـ2، نشان می‌دهد که بازار الکترونیکی بورس نفت در نزد فروشنده، بالاترین الویت را دارد.

4‌ ـ نقشه راه

راهکاری از تجارت الکترونیکی  را برای 2 ابتکار عمل منتخب  توسعه دادهایم که شامل چهار حوزه اصلی ذیل است:

-       تعریف ابتکار عمل: دامنه و هدف هر ابتکار عمل را تعریف می‌کند.

-       سازمان مجری ابتکار عمل: نقشها و مسئولیتهای مجریان اصلی ابتکار عمل را تعریف می‌کند.

-       بودجه ابتکار عمل: هزینه‌های تقریبی عملیات اجرایی.

-       برنامه زمان بندی ابتکار عمل: برنامه ریزی پروژه اجرایی ابتکار عمل.

دو برنامه ابتکار عمل تجارت الکترونیکی برای بخش نفت، گاز و پتروشیمی‌تعریف شدهاست که در هر ابتکار عمل، 2 انتخاب وجود دارد:

-       خرید الکترونیکی (e-Procurement) برای اقلام غیرمستقیم (تعمیر و نگهداری- MRO)؛ از آنجایی که اقلام MRO  به وسیله فروشندگان داخلی و خارجی می‌تواند تهیه گردد، دو گزینه برای خرید این اقلام وجود دارد.

گزینه (1): عضویت در یکی از بازارهای الکترونیکی موجود؛ نظیر Trade Ranger برای خریدهای اختصاصی (MRO) صنایع نفت، گاز و پتروشیمی‌از خارج از کشور.

گزینه (2): تجزیه و تحلیل، طراحی، ساخت و پیادهسازی یک سیستم خرید به منظور تهیه اقلام مورد نیاز صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ‌از خارج از کشور و خریدهای داخلی

این گزینه‌ها به وزارت نفت کمک می‌کند تا روش خرید خود را انتخاب نماید، و در صورت بروز مشکلات موجود برای عضویت در بازارهای بین‌المللی الکترونیکی، وزارت نفت می‌تواند گزینه دوم را انتخاب کند.

-       بازار بورس الکترونیکی نفت (e-PEM)؛

این بازار، تمام بازارهای بین‌المللی معاملات نفت، گاز و فرآورده‌های نفت و پتروشیمی‌ را به علاوه معاملات داخلی پوشش می‌دهد. در این راستا نیز دو گزینه وجود دارد:

گزینه (1): عضویت در یکی از بازارهای الکترونیکی موجود؛ نظیر
 e-IPE (International Petroleum Exchange) برای معاملات نفت، فرآورده‌های نفت و گاز.

گزینه (2): تجزیه و تحلیل، طراحی، ساخت و پیاده سازی یک بازاراختصاصی معاملات فرآورده‌های نفتی، و محصولات پتروشیمی.

جدول 1ـ4 ـ اهداف اصلی و بودجه هر ابتکار عمل برای پیاده‌سازی تجارت الکترونیکی

ابتکار عمل

صاحب ابتکار عمل

اهداف

هزینه پیاده سازی

(دلار آمریکا)

e-Procurement

 

·  گزینه 1: عضویت در یکی از بازارهای الکترونیکی بین‌المللی

 

 

گزینه 2:  تجزیه و تحلیل، طراحی، ساخت و پیاده سازی یک سیستم خرید الکترونیکی

وزارت نفت

· عدم نیاز به ساخت، پشتیبانی فنی و نگهداری یک سیستم جدید خرید الکترونیکی

·  تأمین سریع کالاهای MRO

·  ایجاد یک محیط رقابتی

·  کاهش زمان تأمین کالا و جلوگیری از به تعویق افتادن پروژه‌ها

 

 

·    حمایت از تولیدکنندگان داخلی

1.480.000

 

 

 

 

 

 

 

2.268.000

e-PEM

گزینه 1:عضویت در یکی از بازارهای معاملات الکترونیکی بین‌المللی موجود نظیر
(International Petroleum Exchange)IPE

گزینه 2: تجزیه و تحلیل، طراحی، ساخت و پیاده سازی یک بازاراختصاصی معاملات فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی

وزارت نفت

·    کاهش خطرات معاملات

·    فرصتهای جدید در معامله

·    کاهش هزینه معاملات

·    حضور فعال در بازارهای بین المللی

 

 

·    مزیتهای رقابتی در داخل و خارج از کشور

·    فرصتهای بیشتر برای معامله گران داخلی

·    کاربرد روشهای جدید در معامله

·    ایجاد محیط رقابتی

1.946.000

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.000.000

1ـ 4 ـ نتیجه‌گیری نقشه راه

مطالعه امکان سنجی در اجزای گوناگون زنجیره صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، ‌بیانگر این مطلب است که خرید الکترونیکی، و بازار بورس الکترونیکی نفت می‌تواند سهم بسزایی در بخشهای مختلف این صنایع، چه عملیاتی و چه بازرگانی داشته باشد.

از آنجایی که اجرای این ابتکار علمها مزایای محسوسی را برای صنایع نفت، گاز و پتروشیمی‌در بر خواهد داشت، انگیزه بسیاری برای مدیران ارشد ایجاد خواهد شد تا سایر ابتکار عملهای پیشنهادی را که به منافع ذیل منجر می‌شود را به‌کار بندند:

-       بهبود بازدهی و بهرهوری و کاهش هزینه‌ها؛

-       صیانت و پشتیبانی از ذخایر موجود و اولویت دادن به نحوه  استخراج از منابع نفتی و گازی؛

-       ایفای نقش فعال در عرصه‌های بین‌المللی

5 ـ نتیجهگیری کلی

بخش نفت، گاز و پتروشیمی، نقش بسیار مهمی‌در بازار انرژی جهانی داشته و در اقتصاد ایران، عامل اصلی رشد GDP است. 80 درصد کل صادرات ایران متعلق به این بخش است. دولت، کنترل کامل این بخش را از طریق وزارت نفت و چهار شرکت اصلی، و 130 شرکت تابعه آن بر عهده دارد.

فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته در کنار تجارت الکترونیکی، می‌تواند تحولات اقتصادی چشمگیری را در عرصه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایجاد کند.

جمهوری اسلامی‌ایران به اهمیت کاربرد تجارت الکترونیکی در نیل به اهداف وزارت نفت کاملاً پی برده است و به علت مشکلات خاصی؛ همچون مشکلات حقوقی، فرهنگی، لجستیکی و زیر ساختاری، استفاده از تجارت الکترونیکی در بهبود معاملات داخلی و بین‌المللی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی‌کاملاً میسر نبوده است.

در بررسی مقایسهای شرکتهای نفتی بین‌المللی، پی بردیم که به کارگیری ICT و تجارت الکترونیکی، به طور فزایندهای در معاملات تجاری رو به گسترش است. بنابراین، حضور رقابتی و جهانی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایران، زمانی میسر خواهد شد که موانع استقرار و پیاده سازی ابتکار عملهای تجارت الکترونیکی برداشته شود و در آن صورت است که منافع استفاده از تجارت الکترونیکی؛ مانند سایر رقبا نصیب صنایع ایرانی خواهد شد.

همچنین اشاره کردیم که اکثر سازمانهای داخلی، صاحبان وسایل نقلیه، خانوارها و مصرف‌کنندگان سوخت و انرژی، مشتریان صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ‌هستند. لذا پیادهسازی تجارت الکترونیکی در مواردی؛ چون سوخت الکترونیکی، فروش الکترونیکی، صورتحساب الکترونیکی و غیره، به افزایش سرعت در کیفیت و خدمات، و در نهایت، رضایت مشترکان و مصرف‌کنندگان منجر خواهد شد.

استقرار و پیادهسازی ابتکار عملهای تجارت الکترونیکی نه تنها اهداف صنایع نفت، گاز و پتروشیمی‌را برآورده خواهد کرد؛ بلکه سرعت رشد توسعه این صنایع را افزایش خواهد داد.


References

A.1 Journals and books

1. Naft va Towse’eh (II)| Report of Ministry of Petroleum Ministry of Petroleum’s most important activities 1997- 2001| p 212.

2. Naft va Towse’eh (III)| Report of Ministry of Petroleum Ministry of Petroleum’s most important activities 1997- 2001| p 288.

3. National Petrochemical Company’s Annual Report| 2001.

4. NIORDC’s Annual Report| 2001.

5. Articles on the e­Commerce Conference| 5-6 July 2003| p 250.

    2002 Annual Statistics Bulletin| OPEC.

6. NIOC 2000 Annual Report.

7. Ashenayi ba Tejarate Electronic va Zirsakht-haye An| Mohammad Hassan Nikbakhsh.

    Tehrani & Mehdi Azar Saberi| Isiran Institute| 2001.                                                      

9. Osul va Mafahime Fannavari Ettela’at| Dr. Mahmoud Zargar| Behine Publications

A.2  Magazine and newspaper articles

10. Mash’al| periodical of the Ministry of Petroleum Ministry of Petroleum| volumes 232 to 262.

11. Monthly magazine for the oil| gas and petrochemical industries.

12. Monthly periodical for Economy and Energy.

13. Conference on Maximizing Iran’s Oil Revenues| Azadi Hotel| 18-19 October 2003.

14. Payame Petrochemi periodical| published by NPC.

15. Articles on the e­Commerce Conference| 5-6 July 2003.

16. How will the Biz Dex framework facilitate B2B interoperability in Australia September 2003.

17. E-Commerce Challenges by peter keen Bled| June 2003.

18. Symbol technologies: Enabling e-Commerce in the new economy Jan 2001.

19. e-Commerce and Development first internet edition prepared by the UNCTAD secretariat| United Nation 2003.

20. Petroleum Technology Alliance Canada PTAC| December 1999.

21. IVEY Business Journal July/August 2001.

22. A strategy – based model for e-Commerce planning | Diana Kao and Judith Deco.

23. China Petroleum & chemical corporation 2001 interim results Announcement August 2001| Hong Kong.

24. PIDX Global energy business standard| PIDX Europe| Paris by Randy Clark| July 2003.

25. e-Commerce and the energy sector. The pioneers may not get it Rights the procrastinators are likely to become history| Elsevier Science  INC| June 2000.

26. The Omega Project: Open Market Energy Generation Allocation In Deregulated Electricity Markets by Javier Conteras| Antonio J.Conejo| 2001.

27. E-Commerce Standards: A Strategic Imperative| Ian Anderson | Electronic Commerce For Oil & Gas| London| 1999.

28. Xml Solutions For Oil & Gas E-Commerce Dan Scheck & David Archer| September 2001.

29. Strategic Sourcing And Procurement Chemicals Conference | 2003 Philadelphia| Pennsylvania .

30. Exploring Business-To-Business Market sites by Mark Barrett| Karsten Rodahl 18 September 2000.

31. An Analytical Framework For Evaluating E-Commerce Business Models And Strategies Chung-Shing Lee.

32. Building An E-Commerce Strategy Dorothy Lim| Bloero.net.

33. e-Commerce and Government Regulatory Reporting

      Stewart Robinson | Director of It and data services UK DTI.

34. e-Business in an International Oil Company 22/4/2002 | Seminar on e-Business Geneva| Morten Sren johanressen| Statoil.

35. Critical Success Factors In China semb corp Logistics Ltd 2003.

36. Asia Is Global Logistics Provider by KOH Soo Keorg | May 2003.

A.3  Website articles

37. Bp Annual Accounts 2002.

38. Ministry of  Petroleum www.nioc.org .

39. National Iranian Oil Company www.nioc.com.

40. National Iranian South Oil Company www.nisoc.com.

41. National Iranian Refining and Distribution Company www.nioc-otc.com.

42. National Petrochemical Company www.nipc.net .

43. National Iranian Gas Company www.nigc.ir.

44. Iranian Fuel Conservation Organization www.ieeo.org.

45. Pars Special Economic Energy Zore Company www.pseez.org.

46. National Iranian Central Oil Fields Company www.icfoc.ir.

47. Khazar Exploration & Production Company .

48. Petroenargy Information Network www.shana.ir.

49. Petroleum Engineering & Development Company www.pedec.net.

50. Parsoil and Gas Company www.poge.org.

51. Petro Iranian Development Company www.petroiran.com .

52. National Iranian Drilling Company www.nidc.ir.

53. Research Institute Petroleum Industry www.nioc-ripi.org .

54. Bandar Imam Petrochemical Commercial Company www.bipc.ir.

55. Iran Petro Chemical Commercial Company www.petrochem-ir.net.

56. Manufacturing Support and  Procurement (MSP) Kala Naft Company  Tehran  www.kalanaft-tehran.com.

57. Kala London LTD www.kalaled.com.

58. Oil Products Commercial Company www.opcc.com.

59. OPEC Organization www.opec.org .

60. Edward Economic Research www.econresearch.com.

61. International Energy Agency www.iea.org .

62. Monthly Economic and Energy www.iraee.org .

63. Houston street www.houstonstreet.com.

64. Chevron oil company www.chevron.com.

65. Shell company www.shell.com.

66. BP company www.bp.com.

67. Pepex company www.pepex.com.

68. Petronas oil company www.petronas.com.

69. Total www.totalfinaelf.com.

70. Texaco www.texacco.com.

71. Exxon www.exxon.com.

72. Mobil www.mobi.com.

73. Conoco www.conoco.com.

74. China National Petroleum Corp. www.cnpc.com.cn .

75. Australian institute of Petroleum www.aip.com.au.

76. Frontier Oil Corp www.frontieroil.com.

77. Sinopec Corp China www.sinopec.com.cn.

78. Lukoil company www.lukoil.com.

79. Oil online www.oilonline.com.

80. Oil net www.oil.net.

81. Oil & Gas international www.oilandgasinternational.com.

82. www.enporion.com.

83. www.computerwekly.com.

84. www.emarketserveces.com

85. Online Bidding at the Royal Dutch / Shell Group (www.shell.com/eprocurement).

86. Trade Ranger web site (www.traderanger.com).

 

 

 



? مدیر فناوری ارتباطات شرکت ملی نفت ایران.

فروش فروشگاه طراحی فروشگاه آنلاین فروش فروشگاه آنلاین فروشگاه تحت وب راه اندازی فروشگاه تحت وب وب سایت فروشگاهی ارزان طراحی وب سایت باشگاه مشتریان پرداخت ماهیانه فروش آنلاین فروش محصولات چندین پذیرنده طراحی فروشگاه ریسپانسیو طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی طراحی و پیاده سازی فروشگاه ساخت سایت فروشگاهی فروشگاه حرفه ای ساخت فروشگاه آنلاین ساخت فروشگاه Online سفارش سایت فروشگاهی طراحی فروشگاه اینترنتی اختصاصی قیمت طراحی فروشگاه اینترنتی فروشگاه ساز حرفه ای فروشگاه اینترنتی آماده فروشگاه ساز قیمت راه اندازی سایت فروشگاهی سفارش طراحی فروشگاه اینترنتی
All Rights Reserved 2023 © BSFE.ir
Designed & Developed by BSFE.ir