فروشگاه ساز بهبود

02188272631   09381006098  
تعداد بازدید : 158
7/6/2023
hc8meifmdc|2010A6132836|ecommercewebsitedesign|tblnews|Text_News|0xfdff18a400000000f707000001000400

 

اهمیت رعایت اصول نمایه سازی درمستندات علمی

 

محمدعلی زلفی گل*

مرتضی شیری

ابوالفضل کیانی بختیاری

 

چکیده:

نمایه سازی اطلاعات در ابعاد مختلف به ویژه نمایه سازی مستندات علمی امروزه ضرورتی اجتناب نا پذیر است. زیرا دستیابی سریع به اطلاعات علمی مورد نظر از میان حجم عظیم تولیدات علمی جهان تنها از طریق نمایه سازی و بهره گیری از فناوری اطلاعات مقدور و میسور می باشد. در نمایه کردن مستندات علمی، نویسندگان مستندات علمی اولین کسانی هستند که بایستی اصول نگارش و همگرائی را در انتخاب واژه های کلیدی، اسامی، عناوین و آدرسها رعایت نمایند تا نمایه سازی به طور صحیح انجام پذیرد. با نمایه سازی صحیح است که دستیابی دقیق به سوابق علمی موضوعات، افراد، موسسات علمی و پژوهشی، شهرها، کشورها و رشته های مختلف و غیره میسر شده و رتبه بندی واقعی مراکز آموزشی و پژوهشی در سطوح منطقه ای، ملی و جهانی تعیین می گردد. به دلیل عدم آگاهی بخشی از پژوهشگران کشور به ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی از اصول حاکم بر نمایه سازی سوابق علمی دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور یک کاسه نبوده و تحت نامهای مختلف دسته بندی شده است. به گونه ای که این واگرائی و عدم وحدت رویه در ثبت نام مراکز آموزشی و پژوهشی به زبانهای فارسی و به ویژه انگلیسی، جایگاه واقعی دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور را در رتبه بندی ملی و به ویژه جهانی تنزل جدی داده است و نتیجتا در عرصه رقابت علمی جهانی جایگاه واقعی خود را احراز نکرده اند. لذا در این نوشتار برخی از موارد تاثیر گذار ساده در نمایه سازی مطرح و راهکارهای راهبردی و عملیاتی جهت رفع این معضل ارائه شده که امید است متولیان علمی، دانشمندان، اندیشمندان و پژوهشگران کشور ضمن توجه به آنها خود نیز راهکارهای مناسب تری در این خصوص ارائه و در مستندات علمی خویش به کار بندند.

 

کلید واژه: تولید علم، مستندات علمی، نمایه سازی، رتبه بندی دانشگاه ها و پژوهشگاه ها، وحدت رویه در ثبت نام دانشگاه ها و پژوهشگاه ها، واگرائی، همگرائی.

 

·        استاد دانشگاه بوعلی سینا - همدان

·        نشانی: همدان ـ دانشگاه بوعلی سینا


تاریخ همان واقعیت زندگی پشینبان است که موجب عبرت و اعتبار آیندگان می باشد ]1[ و آنان که گذشته را فراموش کنند، محکوم به تکرار آن هستند. پس با مرور تاریخ گذشته کشورمان می توان عواملی را که در گذشته موجب رشد علمی شده است را شناخت و در جامعه تسری داد و برعکس، عواملی را که موجب افول علم در گذشته شده است را از جامعه زدود ]2[.تمدن هر کشوری بر پایه دانش و فرهنگ آن کشور شکل می گیرد و در حال حاضر درجه فرهیختگی ملتها را با توجه به کتابخانه ها، مراکزعلمی، آرشیوی ، دانشگاهی و سوابق علمی آنها می سنجند و ملتی فرهیخته تر است که پایگاه های علمی بیشتری در آن رسوخ کرده باشد  ]3[. امروزه داشتن پایگاه اطلاعات علمی بومی و همچنین دسترسی به پایگاه های اطلاعات علمی بین المللی از جمله مهمترین ملزومات تحقیق و پژوهش است ]4[. لذا یک کاسه کردن دانش کشور و حفاظت از سوابق علمی آن بخشی از تمدن و تاریخ کشور را شکل می دهد که آیندگان در خصوص آن قضاوت خواهند کرد]5[. بنابر این در دنیای دیجیتالی جدید که سرعت تولید علم و دانش بشری قابل مقایسه با گذشته نیست نمایه سازی و ایندکس مستندات علمی خود فنی است که هنر دسترسی و بهره مندی از دانش بشری را مقدور و میسور می سازد. دستیابی دقیق به پیشینه و سوابق علمی موضوعها، افراد، دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، کشورها و غیره بدون داشتن پایگاه نمایه سازی اطلاعات علمی طاقت فرسا می باشد. نمایه سازی خود یک علم و فن است که دانش خاص خود را طلب می کند. به همین دلیل پایگاه های نمایه سازی معتبر اطلاعات علمی دنیا از کار شناسان مبرز کتابداری، علم سنجی، فناوری اطلاعات، نگارش و غیره بهره می گیرند. کاربران اصلی پایگاه اطلاعات علمی که در درجه اول دانشمندان و پژوهشگران می باشند نیز بایستی با حداقلی از اصول نمایه سازی  آشنا باشند تا بتوانند هم از طریق جستجو از اطلاعات علمی به سهولت استفاده کنند و هم مستندات علمی  خویش را به گونه ای تدوین و منتشر کنند که بر اساس اصول نمایه سازی بطور مناسب نمایه شوند تا اثر بخشی بیشتری در گسترش مرزهای دانش داشته و نتیجتا ارجاعات به آنها (Citation) افزایش یابد. زیرا مهمترین شاخص ارزیابی کیفی مستندات علمی بر اساس دانش علم سنجی در سطح جهانی ارجاعات به مستندات علمی است. حال اینکه رعایت چه اصولی در تدوین یافته های پژوهشی و ثبت آنها به عنوان مستندات علمی می تواند منجر به اثر بخشی بیشتر بروندادهای پژوهشی شود و به اصطلاح ارجاعات را افزایش دهد مو ضوع مورد نظر در این نوشتار نیست و مجالی دیگر می طلبد. بدیهی ترین اصل که کمک به نمایه سازی بهتر می نماید و دسترسی به سوابق علمی را دقیق تر می نماید، همگرائی و وحدت نظر در هنگام نوشتن نام نویسندگان، مراکز آموزشی و پژوهشی، شهر، کشور و غیره درمستندات علمی می باشد. مسلم است که تمام پژوهشگران یک دانشگاه و یا پژوهشگاه می بایستی آدرس مرکز و یا موسسه متبوع خود را یکسان بنویسند تا تمام تولیدات و مستندات علمی آن موسسه ، مرکز و یا دانشگاه یک کاسه نمایه شود، تا بتوان در هنگام لازم به سهولت به آن دست یافت. به دلیل عدم آگاهی کافی از اصول نمایه سازی و تبعات حاصل از آن، تعداد قابل توجهی از مستندات علمی دانشمندان، اندیشمندان و پژوهشگران کشور تحت نامهای مختلفی نمایه شده است که گاها یک حرف و یا علامت اشتباه سبب آن شده است. یعنی نویسنده مستند علمی نام خودش را در تمامی مقالاتش یکسان ننوشته است. لذا هنگام جستجو، دستیابی به سوابق علمی پژوهشگر اطلاعات دقیق را در اختیار نمی گذارد و مستندات علمی فرد با نامهای مختلفی در پایگاه اطلاعات علمی نمایه شده است. این موضوع بعضا با شبهاتی نیزروبرو می شود که با اخلاق علمی هم سازگاری ندارد زیرا، داوران مجلات علمی قادر به مقایسه مقاله جدید ارسالی برای چاپ با مقالات قبلی وی نمی باشند و ممکن است قضاوت ایشان در خصوص پذیرش برای چاپ و یا عدم پذیرش عادلانه نباشد.همین عدم دقت و رعایت اصول نمایه سازی در خصوص موضوعات علمی نیز صادق است. به هر حال رقابت در ابعاد مختلف زندگی بشر از جمله در عرصه علمی، امروزه به یک واقعیت غیر قابل انکار تبدیل شده است به گونه ای که افراد، موسسات، دانشگاه ها و کشورهای مختلف سعی می کنند با رعایت اصول نمایه سازی در مستندات علمی خود با یک کاسه کردن دانش و علم خویش گوی رقابت را از دیگران به ربایند و جایگاه مناسب تر و بالاتری را احراز نمایند. زیرا از این رهگذر می توانند منابع انسانی کارآمدتر و همچنین منابع مالی بیشتری را در فرآیند جهانی شدن جذب نمایند. مسلما دانشگاهی که رتبه بالاتری دارد، دانشجو و استاد نخبه تری را جذب می کند و چنین دانشگاهی توفیقات علمی و فنی بیشتری خواهد داشت ]6[ و اگر قرار باشد صنایع برای مسائل و پروژه های خویش هزینه کنند، یقیننا سراغ دانشگاه ها و پژوهشگاه های برتر می روند]7[. با توجه به مقدمات فوق نگارندگان این نوشتار اعتقاد دارند به دلیل تجربه محدود بخشی از پژوهشگران کشور و همچنین عدم آگاهی ایشان از اصول نمایه سازی مستندات علمی موجب شده است تا سوابق علمی دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور به درستی و یک کاسه برای هر دانشگاه نمایه نشود. زیرا اعضای هیئت علمی و پژوهشگران هر دانشگاه و یا پژوهشگاه به طور هماهنگ، همگرا و با وحدت رویه نام موسسه متبوع خود را در بالای مقاله خویش ننوشته اند (جداول 1-24). لذا مستندات علمی هر دانشگاه در بعد کمی و کیفی تحت عناوین مختلف دسته بندی و نمایه شده است و این امر باعث شده تا حتی دانشگاه های مطرح کشور رتبه واقعی خود را در ابعاد ملی ، منطقه ای و جهانی احراز ننمایند. امید است متولیان علمی کشور ومسئولان دانشگاه ها چاره لازم را جهت عبور از واگرائی موجود و رسیدن به همگرائی در رعایت اصول نمایه سازی در نوشتن نام و آدرس موسسات علمی و پژوهشی بیندیشند. علی رغم اقدامات موثر برخی از دانشگاه های کشور این اشتبا هات همچنان در همان دانشگاه ها نیز در حال تکرار است البته با شدت خیلی کمتری ]8[. از این بابت صدمات جدی به جایگاه و رتبه علمی دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور خورده است و از این پس درنگ در حل این مشکل ساده جایز نیست. جالب این است که چنین اشتباهاتی در موسسات علمی و پژوهشی کشور های دیگر یا نیست و یا در حد قابل اغماضی است که مربوط به خطای نمایه سازی پایگاه های علمی است که در ادامه در این خصوص نیز توضیحات لازم ارائه خواهد شد.


جدول شماره 1: تنوع در ثبت نام دانشگاه بوعلی سینا

تعداد مقاله

نام دانشگاه

ردیف

577

Bu Ali Sina University

1

99

University of Bu Ali Sina

2

13

Bu Ali Sina University  of  Hamadan

3

10

Bou Ali Sina University

4

9

Bouali Sina University

5

9

Buali Sina University

6

7

University of Bou Ali Sina

7

3

Bu Alin Sina University

8

3

Bu Ali Sina

9

1

Bu Ali Sna University

10

1

Ali Sina University

11

1

Bu Ali Sima University

12

1

Buali University

13

1

Bu Alisina University

14

1

Bu Alisinia University

15

736

 

جمع کل

 

جدول شماره 2: تنوع در ثبت نام بو علی سینا

تعداد مقاله

نام بو علی سینا

ردیف

692

Bu Ali Sina

1

17

Bou Ali Sina

2

9

Buali Sina

3

9

Bouali Sina

4

3

Bu Alin Sina

5

1

Bu Ali Sna

6

1

Ali Sina

7

1

Bu Ali Sima

8

1

Buali

9

1

Bu Alisina

10

1

Bu Alisinia

11

736

 

جمع کل

جدول شماره 3: تنوع در ثبت نام همدان (توسط همه دانشگاه های همدان ثبت شده است).

تعداد مقاله

نام همدان

ردیف

697

Hamadan

1

134

Hamedan

2

1

Hadadan

3

1

Hemadan

4

833

 

جمع کل

 


 

جدول شماره 4: تنوع در ثبت نام دانشگاه تهران

تعداد مقاله

نام دانشگاه

ردیف

216

Tehran University

1

546

University of Tehran

2

139

Teheran University

3

2747

University of Teheran

4

3648

 

جمع کل

 

جدول شماره 5: تنوع در ثبت نام تهران (توسط تمام مراکز آموزشی و پژوهشی تهران ثبت شده است).

تعداد مقاله

نام تهران

ردیف

18712

Tehran

1

3093

Teheran

2

2

Tahran

3

1

Teran

4

1

Thehran

5

21809

 

جمع کل

 

جدول شماره 6: تنوع در ثبت نام دانشگاه علوم پزشکی تهران

تعداد مقاله

نام دانشگاه

ردیف

1805

Tehran University Medicine Science

1

137

Teheran University Medicine Science

2

117

University of Teheran Medicine Science

3

42

Medicine Science University of Tehran

4

40

Tehran Medicine Science University

5

30

Tehran Medicine University

6

15

Tehran University Medicine Science & Health Service

7

15

University of Tehran Medicine Science

8

13

Tehran University Medicine School

9

2214

 

جمع کل

 


 

جدول شماره 7: تنوع در ثبت نام دانشگاه اصفهان

تعداد مقاله

نام دانشگاه

ردیف

369

University of Isfahan

1

336

Isfahan University

2

49

Esfahan University

3

46

University of Esfahan ٍ

4

800

 

جمع کل

 

جدول شماره 8:: تنوع در ثبت نام دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

تعداد مقاله

نام دانشگاه

ردیف

354

Isfahan University Medicine Science

1

2

Isfahan Unviersity Medicine Science

2

14

Esfahan University Medicine Science

3

2

University of Medicine Science of Isfahan

4

15

Medicine University of Isfahan

5

10

Isfahan Medicine Science University

6

7

Isfahan Medicine University

7

5

Medicine Science University of Isfahan

8

20

Isfahan University Medicine Science & Health Service

9

2

Isfahan University Medicine & Health Sciences

10

2

Isfahan Medicine School

11

2

Isfahan University Medicine School

12

2

Isfahan University of School Medicine

13

2

Medicine Science University

14

2

Isfahan  Fac. Pharm.

15

3

University of Medicine Science

16

2

Medicine University

17

1

Infahan University Medicine Science

18

1

Ifahan University Medicine Science

19

1

Isfanhan University Medicine Science

20

448

 

جمع کل

 


 

جدول شماره 9: تنوع در ثبت نام دانشگاه تربیت مدرس

تعداد مقاله

نام دانشگاه

ردیف

1299

Tarbiat Modarres University

1

436

Tarbiat Modares University

2

194

University of Tarbiat Modarres

3

31

Tarbiat Modaress University

4

17

University of Tarbiat Modares

5

11

Tarbiat Modarress University

6

1

Tarbat Modares University

7

2

Tarbiat Modarres

8

1991

 

جمع کل

 

جدول شماره 10: تنوع در ثبت نام مرکز تحصیلات تکمیلی در علوم پایه- زنجان

تعداد مقاله

نام دانشگاه

ردیف

371

Inst. Adv. Studies Basic Sci. 

1

67

IASBS

2

6

Inst. Adv. Studies Bas. Sci. 

3

5

Inst. Adv. Studies Basic Phys. 

4

4

Inst. Adv. Studies Basic Studies 

5

2

Inst. Adv. Basic Sci. 

6

1

Inst. Adv. Studies Basci Sci. 

7

1

Inst. Adv. Studies Basis Sci. 

8

1

Inst. Adv. Study Basic Sci. 

9

1

Inst. Advances Studies Basic Sci. 

10

1

Int. Adv. Studies Basic Sci. 

11

1

ISABS

12

461

 

جمع کل

 


 

جدول شماره 11: تنوع در ثبت نام دانشگاه فردوسی

تعداد مقاله

نام دانشگاه

ردیف

449

Ferdowsi University of Mashhad

1

208

 Ferdowsi University

2

41

University of Ferdowsi

3

31

Mashhad University

4

24

University of Mashhad

5

15

Ferdowski University

6

14

Ferdowski University of Mashhad

7

13

Ferdowsi University of Mashad

8

12

Mashad University

9

6

University of Mashad

10

5

University of Ferdowsi of Mashhad

11

2

Ferdosi University of Mashad

12

2

Ferdowsi University of Mashbad

13

2

Fredowsi University of Mashhad

14

2

Masshad University

15

2

University of Ferdosi

16

1

Fardosi University

17

1

Fardowsi University of Mashad

18

1

Fedowsi University of Mashhad

19

1

Ferdawsi University of Mashhad

20

1

Ferdosi University of Mashhad

21

1

Ferdossi University of Iran

22

1

Ferdouwsi University of Mashhad

23

1

Ferdowi University of Mashhad

24

1

Ferdowsi University of Marshad

25

1

Ferdowsi University of Marshhad

26

1

Ferdowsi University of Mashahd

27

1

Ferdowsi University of Mashhad Ir Iran

28

1

Ferdowsi University of Mashhsd

29

1

Ferdowsi University of Masshad

30

1

Ferdowsi University of Meshhad

31

1

Ferdowski University of Mashad

32

1

Ferdowst University of Mashland

33

1

Ferdowsy University

34

1

Ferdwosi University

35

1

Ferowsi University

36

1

Ferowsi University of Mashhad

37

1

Mashad Ferdowsi University

38

1

Mashid University

39

1

Meshhed University

40

852

 

جمع کل

 


جدول شماره 12: تنوع در ثبت نام دانشگاه صنعتی امیر کبیر

تعداد مقاله

نام دانشگاه

ردیف

910

Amirkabir University of Technol.

1

344

Amir Kabir University of Technol.

2

116

Amir Kabir University

3

18

Amirkabir University of Technol. Tehran Polytech.

4

6

University of  Amirkabir

5

4

Amir Kabir Tech. University

6

1

Amir Kabir Technol. University

7

1

Amirkabir University of Technol.

8

123

Amirkabir University

9

8

Amirkabir University of Tech.

10

5

Tech. University Amirkabir

11

4

Amirkabir Polytech. University of Technol.

12

3

Amirkabir University of Tehran Polytech.

13

2

Amirkabir University of Technol. Polytech. Tehran

14

2

Amirkabir University of Technol. Tehran Polytech.

15

1

Amirkabir Ind. University

16

1

Amirkabir Tech. University

17

1

Amirkabir Tech. University Polytech.

18

1

Amirkabir University of Technnol.

19

1

Amirkabir University Tech. Polytech.

20

1

Amirkabir University of Technol. Teheran Polytech.

21

1

Amirkabir University of Technol. Tehran

22

1

Amirkabir University of Technoul.

23

1

Amirkabir University of Technol.

24

5

Amir Kabir University of Tech.

25

5

Amir Kabir University of Technol. Tehran Polytech.

26

2

Amir Kabir Inst. of Technol.

27

2

Amir Kabir University of Tehran Polytech.

28

2

University of Amir Kabir

29

2

Amir Kabir Polytech University of Technol.

30

1

Amir Kabir University of Tehran

31

1

Amir Kabir Unviersity of Technol.

32

1576

 

جمع کل

 

جدول شماره 13: تنوع در ثبت نام دانشگاه صنعتی شریف

تعداد مقاله

نام دانشگاه

ردیف

2432

Sharif University Technol.

1

24

Sharif University

2

2

Sharif Inst. Technol.

3

1

Sanati Sharif University

4

2459

 

جمع کل

 


جدول شماره 14: تنوع در ثبت نام دانشگاه تبریز

تعداد مقاله

نام دانشگاه

ردیف

535

Univ. Tabriz

1

394

Tabriz Univ.

2

929

 

جمع کل

 

جدول شماره 15: تنوع در ثبت نام دانشگاه یزد

تعداد مقاله

نام دانشگاه

ردیف

48

Univ. Yazd

1

171

Yazd Univ.

2

1

Yezed Univ.

3

1

Yadz Univ.

4

221

 

جمع کل

 

جدول شماره 16: تنوع در ثبت نام دانشگاه شهید بهشتی

تعداد مقاله

نام دانشگاه

ردیف

938

Shahid Beheshti Univ.

1

2

Shahid Beheshti Univ. Evin

2

13

Shaheed Beheshti Univ.

3

2

Shahid Beheshti Univ. Tehran

4

18

Univ. Shahid Beheshti

5

3

Univ. Shahid Beheshty

6

31

Shahid Beheshty Univ.

7

2

Beheshtee Univ.

8

1

Shahid Beheshty Univ. Evin

9

1010

 

جمع کل

 

جدول شماره 17: تنوع در ثبت نام دانشگاه کاشان

تعداد مقاله

نام دانشگاه

ردیف

125

Univ. Kashan

1

159

Kashan Univ.

2

1

Kashain Univ.

3

1

Kashen Univ.

4

286

 

جمع کل

 


جدول شماره 18:  تنوع در ثبت نام دانشگاه الزهرا

تعداد مقاله

نام دانشگاه

ردیف

146

Alzahra Univ.

1

28

Univ. Alzahra

2

2

Alzahra Univ. Vanak

3

1

Alzahra Univ. Tehran

4

1

Aazzahra Univ.

5

1

Al Azahra Univ.

6

7

Az Azahra Univ.

7

222

Azzahra Univ.

8

4

Univ. Azzahra

9

412

 

جمع کل

 

جدول شماره 19: تنوع در ثبت نام دانشگاه رازی

تعداد مقاله

نام دانشگاه

ردیف

14

Univ. Razi

1

712

Razi Univ.

2

726

 

جمع کل

 

جدول شماره 20:  تنوع در ثبت نام دانشگاه شیراز

تعداد مقاله

نام دانشگاه

ردیف

218

Univ. Shiraz

1

3098

Shiraz Univ.

2

 

 

جمع کل

 

جدول شماره 21:  تنوع در ثبت نام دانشگاه گیلان

تعداد مقاله

نام دانشگاه

ردیف

150

Univ. Guilan

1

206

Guilan Univ.

2

62

Gilan Univ.

3

7

Univ. Gilan

4

425

 

جمع کل

 

 

 


 

جدول شماره 22:  تنوع در ثبت نام دانشگاه کردستان

تعداد مقاله

نام دانشگاه

ردیف

2

Univ. Kordestan

1

11

Kordestan Univ.

2

33

Univ. Kurdistan

3

73

Kurdistan Univ.

4

119

 

جمع کل

 

جدول شماره 23:  تنوع در ثبت نام دانشگاه ارومیه

تعداد مقاله

نام دانشگاه

ردیف

52

Univ. Urmia

1

239

Urmia Univ.

2

1

Uromia Univ.

3

292

 

جمع کل

 


 

جدول شماره 24:  تنوع در ثبت نام  مجموعه بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی

تعداد مقاله

نام دانشگاه

ردیف

871

Islam Azad Univ

1

227

Azad Univ.

2

88

Islamic Azad Univ.

3

25

Azad Univ. Med. Sci.

4

18

Azad Univ. Arak

5

15

Isl. Azad Univ.

6

14

Azad Islam Univ.

7

13

Azad Univ. Mashhad

8

11

Islam Azad Univ. Zanjan

9

11

Zanjan  Islam Azad Univ.

10

8

Azad Univ. Tehran

11

6

Baqiyatallah & Azad Univ. Med. Sci.

12

6

Shahreza Islam Azad Univ.

13

5

Azad Islam Univ. Tabriz

14

5

I Azad Univ.

15

5

Islam Azad Univ. Iran

16

5

Islam Azad Univ. Tehran

17

5

Karaj Islam Azad Univ.

18

4

Azad Univ. Shahre Kord

19

4

Azad Univ. Tabriz

20

4

Kerman Univ. Azad

21

4

Shiraz Islam Azad Univ.

22

3

Abhar Azad Univ.

23

3

Azad Univ. Mashad

24

3

Islam Azad Univ. Saveh

25

3

Islam Azad Univ. Tonekabon

26

3

Lahijan Azad Univ.

27

2

Arsenjan Azad Univ.

28

2

Azad Islami Univ. Babol

29

2

Azad Med. Univ.

30

2

Azad Univ. Bojnord

31

2

Azad Univ. Ilam

32

2

Azad Univ. Iran

33

2

َ Azad Univ. Karaj

34

2

Azad Univ. Yazd

35

2

Bonab Islam Azad Univ.

36

2

Firoozabad Azad Univ.

37

2

Firouzabad Azad Univ.

38

2

Ghachsaran Azad Univ.

39

2

Islam Azad Univ. Abhar

40

2

Islam Azad Univ. Khorasghan

41

2

Islam Azad Univ. Mashhad

42

2

Islam Azad Univ. Shahreza

43

2

Islam Azad Univ.

44

2

Islan Azad Univ.

45

2

 Karaj Azad Univ.

46

2

Lahijan Islam Azad Univ.

47

2

Tehran Azad Univ.

48

2

Tehran Islam Azad Univ.

49

2

Univ. Azad

50

2

Yazd Azad Univ.

51

1

Babol Azad Islam Univ.

52

1

Azad Univ. Zanjan Branch

53

31

.... و تک مقاله ای 31 مورد دیگر

84

1447

 

جمع کل

 

 

 

 


بر اساس اطلاعات استخراج شده از پایگاه اطلاعات علمیISI  (Web of Science) در محدوده زمانی 1990میلادی تا تاریخ بیستم فروردین 1386 (9 آوریل 2007 میلادی ) که در جداول شماره 1 تا 24 منعکس شده است ]9[. به عنوان مثال مستندات علمی دانشگاه تهران تحت چهار نام مختلف نمایه شده است. به عبارت دیگر ما در پایگاه های علمی ISI چهار دانشگاه تهران داریم که هر کدام برای خود سوابق علمی خاص دارند. نام دانشگاه تهران که با آن بیشترین مستند علمی نمایه شده است دارای 2747 سند علمی می باشد. اگر همگرائی و وحدت رویه در نوشتن نام این دانشگاه می بود می بایستی این دانشگاه دارای 3648 سند علمی نمایه شده در پایگاه اطلاعات علمیISI  باشد. در رقابت علمی افراد و دانشگاه ها، بعضا یک سند علمی می تواند رتبه علمی را ارتقائ یا تنزل دهد چه رسد به اینکه اختلاف سه و یا چهار رقمی باشد. چنین وضعیتی بر اکثریت قریب به اتفاق دانشگاه های کشور حاکم است که آمار برخی از آنها آورده شده است و پرداختن به وضعیت همه آنها از حوصله بحث خارج است. تنها دانشگاه صنعتی شریف است که با توجه به حجم مستندات علمی خود کمترین اشتباهات را دارد و شاید یکی از دلائلی که این دانشگاه در بین دانشگاه های کشورهای اسلامی رتبه اول را کسب کرده است مر بوط به رعایت اصول نمایه سازی مستندات علمی خود است. به هر حال بخشی از مهندسی فرهنگی کشور به مقوله علم و فناوری و اصول حاکم بر آن بر می گردد]10[. لذا فرهنگ سازی مناسب در این خصوص می تواند منجر به ایجاد رقابت سالم و سازنده شده و موجب تسریع روند توسعه علمی کشور و باز سازی تمدن در ابعاد منطقه ای و ملی بشود ]11[. خوشبختانه مجله وزین رهیافت در خصوص آموزش و اگاهی بخشی در زمینه دانش علم سنجی و شاخص های اساسی علم مقالات ارزشمندی را در طی سالیان گذشته منتشر نموده است که نگارندگان این نوشتار مطالعه آنها را برای متولیان علمی کشور، مسئولان دانشگاه ها و پژوهشگاه ها، دانشمندان، پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی جهت برنامه ریزی، تدوین و انتشار یافته های پژوهشی و تولید سند علمی قویا توصیه نموده ]12-21[ و جهت رفع معضل واگرائی در اصول نمایه سازی و رسیدن به همگرائی و وحدت رویه در نمایه سازی مستندات علمی راهکار های ذیل را ارائه می نمایند:

1- برگزاری کارگاه های آموزشی توسط افراد مجرب به ویژه برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی

2- اختصاص پژوهانه. اعتبار پژوهشی، ارتقاع مرتبه علمی و سیاست های تشویقی بروندادهای پژوهشی منوط به نمایه شدن صحیح مستندات علمی فرد ذینفع باشد. البته قبل از اعمال چنین قانونی می بایستی اطلاع رسانی مطلوب صورت بپذیرد و ضمنا مستندات در حال چاپ از این قانون مستثنی شده و عطف به ما سبق نیز نشود.

3- بخشی از اشتباهات در نمایه سازی مربوط به مستندات علمی تیمی می باشد که توسط پژوهشگران از چند دانشگاه به چاپ می رسد.در چنین مواردی که مستند علمی نتیجه کار تیمی توسط چند دانشگاه و یا پژوهشگاه هست فرد نویسنده و مسئول مقاله می بایستی در تمام مراحل انتشار مقاله دقت لازم را نه تنها در خصوص هماهنگی نام و آدرس دانشگاه متبوع به عمل آورد بلکه برای نام و آدرس موسسات همکاران نیز بایستی حساسیت لازم را جهت جلوگیری از اشتباه به خرج دهد.

4- به هر عضو جدید هیئت علمی که به دانشگاه می پیوندد در بدو ورود قوانین، مقررات و آئین نامه های دانشگاه در کتابچه ای تحویل و تعهدات لازم در خصوص رعایت اخلاق علمی اخذ شود. چنین کاری در کشورهای پیشرفته معمول است.

5- پیشنهاد می گردد دفتر نظارت و ارزیابی یا حوزه پژوهش و فناوری هر دانشگاه یک کارشناس علم سنجی جهت برسی و پیگیری مسائلی از این دست و مهمتر از آن ارزیابی مستمر مستندات علمی خود به کار گیرد.

6- در هنگام ثبت نام دانشجویان تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکترا) از ایشان در فرم مناسبی تعهد گرفته شود که آدرس فارسی و انگلیسی مصوب دانشگاه را در تمامی مستندات علمی که از پایان نامه خویش نتیجه می شود به طور صحیح درج نماید. و این فرم در پرونده آموزشی دانشجو ثبت گردد.

لازم به توضیح است بخشی از اشتباهات مربوط به سیستم پایگاه های اطلاعات علمی در هنگام نمایه نمودن مستندات علمی از قبیل تایپ و مراحل مربوط به قرار دادن اطلاعات مستندات علمی در مرکز داده های پایگاه های اطلاعات علمی می باشد. در صورتی که اشتباهات از این دست بوده و در اصل مقاله و سند علمی اشتباهی رخ نداده باشد با مکاتبه با کارشناس فنیSupport)  (Customer Technical پایگاه اطلاعات علمی مربوطه ایراد به سرعت بر طرف می گردد ]22[.

نتیجه گیری:

مشکل مطرح شده در این نوشتار اگر چه صدمات جدی به جایگاه و رتبه دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور زده است و می بایست پیش از این حل می شده است ]23[. اما چون درخت تولید علم در کشور ما با تاسیس دوره های دکترا در داخل کشور تقریبا حیات جدی یافته و دانشگاه ها از ترویج علم به سمت کشف دانش گام بر داشته اند. تجربه لازم در این خصوص کمتر وجود داشته است. لذا در این رابطه کسی را متهم و مقصر جلوه ندهیم و با همکاری و مساعدت یکدیگر و همراهی متولیان علمی کشور و حرکت همگرا، سوابق علمی دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور را یک کاسه نمائیم تا درسطح ملی و بین المللی با رعایت اصول نمایه سازی و رقابت سازنده جایگاه زیبنده و واقعی موسسات آموزشی و پژوهشی خویش احراز نموده و در نهایت در راستای توسعه علمی ایران اسلامی و تحقق اهداف مقدس سند چشم انداز 20 ساله نظام گام برداریم ]24-27[.

منابع و مآخذ:

]1[ طاهری نیا، علی باقر"ادبیات و هنر عرصه تقابل نوین"روزنامه قدس، سال 1385، سه شنبه 22 فروردین سال 1385 ،صفحه 14.

]2[ قانعی راد، محمد امین "جامعه شناسی رشد و افول علم در ایران: دوره اسلامی" انتشار مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، چاپ اول، سال 1384.

]3[ کیانی هفت لنگ، کیانوش "نقطه نظرات اندیشمندان: نهضت تولید علم، جنبش نرم افزاری و آزاد اندیشی" باشگاه دانش پژوهان جوان ، سال 1384 ،صص 43-45.

]4[ زلفی گل، محمدعلی "ضرورت های پژوهش، پژوهشهای ضروری"خبرنامه تحقیقات و فناوری، شماره 31، اردیبهشت 1384، صص 8-5.

]5[ زلفی‌گل، محمدعلی؛ کیانی بختیاری، ابولفضل" ساختارهای دانش مدار در عصر دانائی"، فصلنامه سیاست علمی و پژوهشی رهیافت، شماره 37، پاییز و زمستان 1385 صص 14-19.

]6[ زلفی‌گل، محمدعلی،" مهاجرت ژنها"، فصلنامه سیاست علمی و پژوهشی رهیافت، شماره 34، زمستان 1383 صص 22 13.

]7[ زلفی گل، محمدعلی،"از ترویج علم تا تولید ثروت از دانش" فصلنامه سیاست علمی و پژوهشی رهیافت، شماره33، پائیز 1383، صص 24-16.

]8[ دانشگاه بوعلی سینا همدان، دانشگاه تهران و دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه شهید بهشتی.

 [9] http://www.isiknowledge.com

]10[ خلاصه مقالات نخستین همایش ملی مهندسی فرهنگی، 20-21/11/1385 دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی.

]11[ سعیدی، فرخ "راه چهارم: راهنمای دانشمندان جوان ایرانی" انتشارات نخل دانش، چاپ اول، پائیز 1384.

]12[ریاحی، محمد اسماعیل"شاخصهای علم سنجی، ارزیابی تطبیقی فعالیتهای انتشارات و تاثیرگذاری ارجاعات در 32 کشور" فصلنامه سیاست علمی و پژوهشی رهیافت، شماره هشتم، بهار 1374، صص 80-70.

]13[  ژیان احمدی" سنجش عملکرد پژوهشگران" فصلنامه سیاست علمی و پژوهشی رهیافت، شماره 15، بهار 1376، صص 28-20.

]14[ لاریجانی، فاضل؛ نوروزیان، مسعود"ارزشیابی دانشمندان و آثار علمی آنان" فصلنامه سیاست علمی پژوهشی رهیافت، شماره 21، پائیز 1378، صص 104-94.

]15[ شرقی، عبدالعلی؛ بهرامی، محسن"ارزیابی و کاربرد علم و فناوری" فصلنامه سیاست علمی و پژوهشی رهیافت شماره20، بهار 1378، صفحه 33.

]16[ مضطر زاده، فتح الله ؛حجازی، سید جلال؛ خشه چی، مهدی؛ مالک، فرح السادات؛ غفرانی، محمد باقر" شاخصهای پیشنهادی برای ارزیابی موقعیت علمی کشور" فصلنامه سیاست علمی و پژوهشی رهیافت،شماره22، بهار و تابستان1379، صص 28-20.

]17[ طباطبائیان، ..."شاخص های سنجش توسعه علمی" فصلنامه سیاست علمی و پژوهشی رهیافت، شماره 28، زمستان 1381،صص 151-150.

]18[ صبوری، علی اکبر"استانداردسازی مجلات علمی و معیارهای ارزیابی نشریات ISI" فصلنامه سیاست علمی و پژوهشی رهیافت، شماره29، بهار1382، صص 88-83.

]19[ موسوی، میرفضل ا...، احراز جایگاه نخست علمی در منطقه، فصلنامه سیاست علمی و پژوهشی رهیافت، شماره 35، صفحه 45-59 ، سال 1383.

]20[ امانی، مجتبی، بابا احمدی، ابوذر"ناکارآمدی عامل تاًثیرگذار (IF) در ارزیابی مقالات و یافته های علمی" فصلنامه سیاست علمی و پژوهشی رهیافت، شماره 36، تابستان 1384، صص 76-70.

]21[ عصاره، فریده؛ معرفت، رحمان "مشارکت پژوهشگران ایرانی در تولید علم جهانی در مدلاین: حوزه های علوم پایه و بین رشته ای پزشکی" فصلنامه سیاست علمی و پژوهشی رهیافت، شماره 39، بهار 1384، صص 39-43.

[22] Contact with ISI: http://scientific.thomson.com/support/techsupport

and E-Mail: ts.support.emea@thomson.com

]23 [زلفی گل، محمدعلی،"مصاحبه با ایسنا" قابل دسترسی از طریق وبگاه: http://www.isna.ir

]24[صبوری، علی اکبر؛ پورساسان، نجمه "تولید علم ایران در سال 2005" فصلنامه سیاست علمی و پژوهشی رهیافت، شماره37، بهار و تابستان 1385، صص 49-52.

]25[صبوری، علی اکبر"تولید علم ایران در سال 2006" فصلنامه سیاست علمی و پژوهشی رهیافت، شماره38، پائیز و زمستان1385، صص 40-45.

]26[ نیرنیا، اکرم؛ طباطبایی فر، سید احمد؛ موسوی موحدی، علی اکبر،"وضعیت پژو هش علمی ایران در مقایسه با سایر کشورهای جهان اسلام" فصلنامه سیاست علمی و پژوهشی رهیافت، شماره38، پائیز و زمستان 1385، صص 22-30.

]27 "گفتگوی علمی: ترسیم نقشه جامع علمی کشور" فصلنامه سیاست علمی و پژوهشی رهیافت، شماره38، پائیز و زمستان 1385، صص 75-83.

 

.............................................................................................................................................................................................................

- مقاله حاضر که توسط مؤلف در اختیار کرسی نیوز قرار گرفته، پیش از این در شماره 39 مجله «رهیافت» به چاپ رسیده است. 

فروش فروشگاه طراحی فروشگاه آنلاین فروش فروشگاه آنلاین فروشگاه تحت وب راه اندازی فروشگاه تحت وب وب سایت فروشگاهی ارزان طراحی وب سایت باشگاه مشتریان پرداخت ماهیانه فروش آنلاین فروش محصولات چندین پذیرنده طراحی فروشگاه ریسپانسیو طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی طراحی و پیاده سازی فروشگاه ساخت سایت فروشگاهی فروشگاه حرفه ای ساخت فروشگاه آنلاین ساخت فروشگاه Online سفارش سایت فروشگاهی طراحی فروشگاه اینترنتی اختصاصی قیمت طراحی فروشگاه اینترنتی فروشگاه ساز حرفه ای فروشگاه اینترنتی آماده فروشگاه ساز قیمت راه اندازی سایت فروشگاهی سفارش طراحی فروشگاه اینترنتی
All Rights Reserved 2023 © BSFE.ir
Designed & Developed by BSFE.ir