hc8meifmdc|2010A6132836|ecommercewebsitedesign|tblnews|Text_News|0xfdff18a400000000f707000001000400
اهمیت رعایت اصول نمایه سازی درمستندات علمی
محمدعلی زلفی گل*
مرتضی شیری
ابوالفضل کیانی بختیاری
چکیده:
نمایه سازی
اطلاعات در ابعاد مختلف به ویژه نمایه سازی مستندات علمی امروزه ضرورتی اجتناب نا
پذیر است. زیرا دستیابی سریع به اطلاعات علمی مورد نظر از میان حجم عظیم تولیدات
علمی جهان تنها از طریق نمایه سازی و بهره گیری از فناوری اطلاعات مقدور و میسور
می باشد. در نمایه کردن مستندات علمی، نویسندگان مستندات علمی اولین کسانی هستند
که بایستی اصول نگارش و همگرائی را در انتخاب واژه های کلیدی، اسامی، عناوین و
آدرسها رعایت نمایند تا نمایه سازی به طور صحیح انجام پذیرد. با نمایه سازی صحیح
است که دستیابی دقیق به سوابق علمی موضوعات، افراد، موسسات علمی و پژوهشی، شهرها،
کشورها و رشته های مختلف و غیره میسر شده و رتبه بندی واقعی مراکز آموزشی و پژوهشی
در سطوح منطقه ای، ملی و جهانی تعیین می گردد. به دلیل عدم آگاهی بخشی از
پژوهشگران کشور به ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی از اصول حاکم بر نمایه سازی
سوابق علمی دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور یک کاسه نبوده و تحت نامهای مختلف دسته
بندی شده است. به گونه ای که این واگرائی و عدم وحدت رویه در ثبت نام مراکز آموزشی
و پژوهشی به زبانهای فارسی و به ویژه انگلیسی، جایگاه واقعی دانشگاه ها و پژوهشگاه
های کشور را در رتبه بندی ملی و به ویژه جهانی تنزل جدی داده است و نتیجتا در عرصه
رقابت علمی جهانی جایگاه واقعی خود را احراز نکرده اند. لذا در این نوشتار برخی از
موارد تاثیر گذار ساده در نمایه سازی مطرح و راهکارهای راهبردی و عملیاتی جهت رفع
این معضل ارائه شده که امید است متولیان علمی، دانشمندان، اندیشمندان و پژوهشگران
کشور ضمن توجه به آنها خود نیز راهکارهای مناسب تری در این خصوص ارائه و در
مستندات علمی خویش به کار بندند.
کلید واژه: تولید علم، مستندات علمی، نمایه سازی، رتبه بندی
دانشگاه ها و پژوهشگاه ها، وحدت رویه در ثبت نام دانشگاه ها و پژوهشگاه ها،
واگرائی، همگرائی.
·
استاد دانشگاه بوعلی سینا - همدان
·
نشانی: همدان ـ دانشگاه
بوعلی سینا
تاریخ همان واقعیت زندگی پشینبان است که موجب عبرت و اعتبار
آیندگان می باشد ]1[ و آنان که گذشته را فراموش کنند، محکوم به تکرار آن هستند. پس با
مرور تاریخ گذشته کشورمان می توان عواملی را که در گذشته موجب رشد علمی شده است را
شناخت و در جامعه تسری داد و برعکس، عواملی را که موجب افول علم در گذشته شده است
را از جامعه زدود ]2[.تمدن هر کشوری بر پایه دانش و فرهنگ آن کشور شکل می گیرد و در حال
حاضر درجه فرهیختگی ملتها را با توجه به کتابخانه ها، مراکزعلمی، آرشیوی ،
دانشگاهی و سوابق علمی آنها می سنجند و ملتی فرهیخته تر است که پایگاه های علمی
بیشتری در آن رسوخ کرده باشد ]3[. امروزه داشتن پایگاه اطلاعات علمی بومی و همچنین دسترسی به
پایگاه های اطلاعات علمی بین المللی از جمله مهمترین ملزومات تحقیق و پژوهش است ]4[. لذا یک کاسه کردن دانش کشور و حفاظت از سوابق علمی آن بخشی از
تمدن و تاریخ کشور را شکل می دهد که آیندگان در خصوص آن قضاوت خواهند کرد]5[. بنابر این در دنیای دیجیتالی جدید که سرعت تولید علم و دانش بشری
قابل مقایسه با گذشته نیست نمایه سازی و ایندکس مستندات علمی خود فنی است که هنر دسترسی و بهره مندی از دانش بشری را مقدور و میسور می
سازد. دستیابی دقیق به پیشینه و سوابق علمی موضوعها، افراد، دانشگاه ها، پژوهشگاه
ها، کشورها و غیره بدون داشتن پایگاه نمایه سازی اطلاعات علمی طاقت فرسا می باشد.
نمایه سازی خود یک علم و فن است که دانش خاص خود را طلب می کند. به همین دلیل
پایگاه های نمایه سازی معتبر اطلاعات علمی دنیا از کار شناسان مبرز
کتابداری، علم سنجی، فناوری اطلاعات، نگارش و غیره بهره می گیرند. کاربران اصلی پایگاه اطلاعات علمی که در درجه اول دانشمندان و پژوهشگران
می باشند نیز بایستی با حداقلی از اصول نمایه سازی آشنا باشند تا بتوانند هم از طریق جستجو از اطلاعات علمی به سهولت استفاده کنند و هم مستندات علمی خویش را به گونه ای تدوین و منتشر کنند که بر
اساس اصول نمایه سازی بطور مناسب نمایه شوند تا اثر بخشی بیشتری در گسترش مرزهای
دانش داشته و نتیجتا ارجاعات به آنها (Citation) افزایش یابد. زیرا مهمترین شاخص ارزیابی کیفی
مستندات علمی بر اساس دانش علم سنجی در سطح جهانی ارجاعات به مستندات علمی است.
حال اینکه رعایت چه اصولی در تدوین یافته های پژوهشی و ثبت آنها به عنوان مستندات
علمی می تواند منجر به اثر بخشی بیشتر بروندادهای پژوهشی شود و به اصطلاح ارجاعات
را افزایش دهد مو ضوع مورد نظر در این نوشتار نیست و مجالی دیگر می طلبد. بدیهی
ترین اصل که کمک به نمایه سازی بهتر می نماید و دسترسی به سوابق علمی را دقیق تر
می نماید، همگرائی و وحدت نظر در هنگام نوشتن نام نویسندگان، مراکز آموزشی و
پژوهشی، شهر، کشور و غیره درمستندات علمی می باشد. مسلم است که تمام پژوهشگران یک
دانشگاه و یا پژوهشگاه می بایستی آدرس مرکز و یا موسسه متبوع خود را
یکسان بنویسند تا تمام تولیدات و مستندات علمی آن موسسه ، مرکز و یا دانشگاه یک
کاسه نمایه شود، تا بتوان در هنگام لازم به سهولت به آن دست یافت. به دلیل عدم
آگاهی کافی از اصول نمایه سازی و تبعات حاصل از آن، تعداد قابل توجهی از مستندات
علمی دانشمندان، اندیشمندان و پژوهشگران کشور تحت نامهای مختلفی نمایه شده است که
گاها یک حرف و یا علامت اشتباه سبب آن شده است. یعنی نویسنده
مستند علمی نام خودش را در تمامی مقالاتش یکسان ننوشته است. لذا هنگام جستجو، دستیابی به سوابق علمی پژوهشگر اطلاعات دقیق را در اختیار نمی گذارد و
مستندات علمی فرد با
نامهای مختلفی در پایگاه اطلاعات علمی نمایه شده است. این موضوع بعضا با شبهاتی نیزروبرو می شود که با اخلاق علمی هم سازگاری
ندارد زیرا، داوران مجلات علمی قادر به مقایسه مقاله جدید ارسالی برای چاپ با مقالات
قبلی وی نمی باشند و ممکن است قضاوت ایشان در خصوص پذیرش برای چاپ و یا عدم پذیرش عادلانه نباشد.همین عدم دقت و رعایت اصول نمایه
سازی در خصوص موضوعات علمی نیز صادق است. به هر حال رقابت در ابعاد مختلف زندگی
بشر از جمله در عرصه علمی، امروزه به یک واقعیت غیر قابل انکار
تبدیل شده است به گونه ای که افراد، موسسات، دانشگاه ها و کشورهای مختلف سعی می
کنند با رعایت اصول نمایه سازی در مستندات علمی خود با یک کاسه کردن
دانش و علم خویش گوی رقابت را از دیگران به ربایند و جایگاه
مناسب تر و بالاتری را احراز نمایند. زیرا از این رهگذر می توانند منابع انسانی
کارآمدتر و همچنین منابع مالی بیشتری را در فرآیند جهانی شدن جذب
نمایند. مسلما دانشگاهی که رتبه بالاتری دارد، دانشجو و استاد نخبه تری را جذب می
کند و چنین دانشگاهی توفیقات علمی و فنی بیشتری خواهد داشت ]6[ و اگر قرار باشد صنایع برای مسائل و پروژه های خویش هزینه کنند، یقیننا سراغ دانشگاه ها و پژوهشگاه های برتر می روند]7[. با توجه به مقدمات فوق نگارندگان این نوشتار اعتقاد دارند به
دلیل تجربه محدود بخشی از پژوهشگران کشور و همچنین عدم آگاهی ایشان از اصول نمایه
سازی مستندات علمی موجب شده است تا سوابق علمی دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور به
درستی و یک کاسه برای هر دانشگاه نمایه نشود. زیرا اعضای هیئت علمی و پژوهشگران هر
دانشگاه و یا پژوهشگاه به طور هماهنگ، همگرا و با وحدت رویه نام
موسسه متبوع خود را در بالای مقاله خویش ننوشته اند (جداول 1-24). لذا مستندات علمی هر دانشگاه در بعد کمی و کیفی تحت عناوین مختلف دسته
بندی و نمایه شده است و این امر باعث شده تا حتی دانشگاه های مطرح کشور رتبه
واقعی خود را در ابعاد ملی ، منطقه ای و جهانی احراز ننمایند. امید است متولیان
علمی کشور ومسئولان دانشگاه ها چاره لازم را جهت عبور از واگرائی موجود و رسیدن به
همگرائی در رعایت اصول نمایه سازی در نوشتن نام و آدرس موسسات علمی و پژوهشی
بیندیشند. علی رغم اقدامات موثر برخی از دانشگاه های کشور این اشتبا
هات همچنان در همان دانشگاه ها نیز در حال تکرار است البته با شدت خیلی کمتری ]8[. از این بابت صدمات جدی به جایگاه و رتبه علمی دانشگاه ها و
پژوهشگاه های کشور خورده است و از این پس درنگ در حل این مشکل ساده جایز نیست.
جالب این است که چنین اشتباهاتی در موسسات علمی و پژوهشی کشور های دیگر یا نیست و
یا در حد قابل اغماضی است که مربوط به خطای نمایه سازی پایگاه های علمی است که در
ادامه در این خصوص نیز توضیحات لازم ارائه خواهد شد.
جدول شماره 1: تنوع در ثبت نام دانشگاه بوعلی سینا
تعداد مقاله
|
نام دانشگاه
|
ردیف
|
577
|
Bu Ali Sina University
|
1
|
99
|
University of Bu Ali Sina
|
2
|
13
|
Bu Ali Sina University of
Hamadan
|
3
|
10
|
Bou Ali Sina University
|
4
|
9
|
Bouali Sina University
|
5
|
9
|
Buali Sina University
|
6
|
7
|
University of Bou Ali Sina
|
7
|
3
|
Bu Alin Sina University
|
8
|
3
|
Bu Ali Sina
|
9
|
1
|
Bu Ali Sna University
|
10
|
1
|
Ali Sina University
|
11
|
1
|
Bu Ali Sima University
|
12
|
1
|
Buali University
|
13
|
1
|
Bu Alisina University
|
14
|
1
|
Bu Alisinia University
|
15
|
736
|
|
جمع کل
|
جدول شماره 2: تنوع در ثبت نام بو علی سینا
تعداد مقاله
|
نام بو علی سینا
|
ردیف
|
692
|
Bu Ali Sina
|
1
|
17
|
Bou Ali Sina
|
2
|
9
|
Buali Sina
|
3
|
9
|
Bouali Sina
|
4
|
3
|
Bu Alin Sina
|
5
|
1
|
Bu Ali Sna
|
6
|
1
|
Ali Sina
|
7
|
1
|
Bu Ali Sima
|
8
|
1
|
Buali
|
9
|
1
|
Bu Alisina
|
10
|
1
|
Bu Alisinia
|
11
|
736
|
|
جمع کل
|
جدول شماره 3: تنوع در ثبت نام همدان (توسط همه
دانشگاه های همدان ثبت شده است).
تعداد مقاله
|
نام همدان
|
ردیف
|
697
|
Hamadan
|
1
|
134
|
Hamedan
|
2
|
1
|
Hadadan
|
3
|
1
|
Hemadan
|
4
|
833
|
|
جمع کل
|
جدول شماره 4: تنوع در ثبت نام دانشگاه تهران
تعداد مقاله
|
نام دانشگاه
|
ردیف
|
216
|
Tehran University
|
1
|
546
|
University of Tehran
|
2
|
139
|
Teheran University
|
3
|
2747
|
University of Teheran
|
4
|
3648
|
|
جمع کل
|
جدول شماره 5: تنوع در ثبت نام تهران (توسط تمام
مراکز آموزشی و پژوهشی تهران ثبت شده است).
تعداد مقاله
|
نام تهران
|
ردیف
|
18712
|
Tehran
|
1
|
3093
|
Teheran
|
2
|
2
|
Tahran
|
3
|
1
|
Teran
|
4
|
1
|
Thehran
|
5
|
21809
|
|
جمع کل
|
جدول شماره 6: تنوع در ثبت نام دانشگاه علوم پزشکی
تهران
تعداد مقاله
|
نام دانشگاه
|
ردیف
|
1805
|
Tehran University Medicine
Science
|
1
|
137
|
Teheran University Medicine Science
|
2
|
117
|
University of Teheran
Medicine Science
|
3
|
42
|
Medicine Science University
of Tehran
|
4
|
40
|
Tehran Medicine Science
University
|
5
|
30
|
Tehran Medicine University
|
6
|
15
|
Tehran University Medicine
Science & Health Service
|
7
|
15
|
University of Tehran
Medicine Science
|
8
|
13
|
Tehran University Medicine
School
|
9
|
2214
|
|
جمع کل
|
جدول شماره 7: تنوع در ثبت نام دانشگاه اصفهان
تعداد مقاله
|
نام دانشگاه
|
ردیف
|
369
|
University of Isfahan
|
1
|
336
|
Isfahan University
|
2
|
49
|
Esfahan University
|
3
|
46
|
University of Esfahan ٍ
|
4
|
800
|
|
جمع کل
|
جدول شماره 8:: تنوع در ثبت نام دانشگاه علوم پزشکی
اصفهان
تعداد مقاله
|
نام دانشگاه
|
ردیف
|
354
|
Isfahan University Medicine
Science
|
1
|
2
|
Isfahan Unviersity Medicine
Science
|
2
|
14
|
Esfahan University Medicine
Science
|
3
|
2
|
University of Medicine
Science of Isfahan
|
4
|
15
|
Medicine University of
Isfahan
|
5
|
10
|
Isfahan Medicine Science
University
|
6
|
7
|
Isfahan Medicine University
|
7
|
5
|
Medicine Science University
of Isfahan
|
8
|
20
|
Isfahan University Medicine
Science & Health Service
|
9
|
2
|
Isfahan University Medicine
& Health Sciences
|
10
|
2
|
Isfahan Medicine School
|
11
|
2
|
Isfahan University Medicine
School
|
12
|
2
|
Isfahan University of School
Medicine
|
13
|
2
|
Medicine Science University
|
14
|
2
|
Isfahan Fac. Pharm.
|
15
|
3
|
University of Medicine
Science
|
16
|
2
|
Medicine University
|
17
|
1
|
Infahan University Medicine
Science
|
18
|
1
|
Ifahan University Medicine
Science
|
19
|
1
|
Isfanhan University Medicine
Science
|
20
|
448
|
|
جمع کل
|
جدول شماره 9: تنوع در ثبت نام دانشگاه تربیت مدرس
تعداد مقاله
|
نام دانشگاه
|
ردیف
|
1299
|
Tarbiat Modarres University
|
1
|
436
|
Tarbiat Modares University
|
2
|
194
|
University of Tarbiat
Modarres
|
3
|
31
|
Tarbiat Modaress University
|
4
|
17
|
University of Tarbiat
Modares
|
5
|
11
|
Tarbiat Modarress University
|
6
|
1
|
Tarbat Modares University
|
7
|
2
|
Tarbiat Modarres
|
8
|
1991
|
|
جمع کل
|
جدول شماره 10: تنوع در ثبت نام مرکز تحصیلات تکمیلی
در علوم پایه- زنجان
تعداد مقاله
|
نام دانشگاه
|
ردیف
|
371
|
Inst. Adv. Studies Basic
Sci.
|
1
|
67
|
IASBS
|
2
|
6
|
Inst. Adv. Studies Bas.
Sci.
|
3
|
5
|
Inst. Adv. Studies Basic
Phys.
|
4
|
4
|
Inst. Adv. Studies Basic
Studies
|
5
|
2
|
Inst. Adv. Basic Sci.
|
6
|
1
|
Inst. Adv. Studies Basci
Sci.
|
7
|
1
|
Inst. Adv. Studies Basis
Sci.
|
8
|
1
|
Inst. Adv. Study Basic
Sci.
|
9
|
1
|
Inst. Advances Studies Basic
Sci.
|
10
|
1
|
Int. Adv. Studies Basic
Sci.
|
11
|
1
|
ISABS
|
12
|
461
|
|
جمع کل
|
جدول شماره 11: تنوع در ثبت نام دانشگاه فردوسی
تعداد مقاله
|
نام دانشگاه
|
ردیف
|
449
|
Ferdowsi University of
Mashhad
|
1
|
208
|
Ferdowsi University
|
2
|
41
|
University of Ferdowsi
|
3
|
31
|
Mashhad University
|
4
|
24
|
University of Mashhad
|
5
|
15
|
Ferdowski University
|
6
|
14
|
Ferdowski University of
Mashhad
|
7
|
13
|
Ferdowsi University of
Mashad
|
8
|
12
|
Mashad University
|
9
|
6
|
University of Mashad
|
10
|
5
|
University of Ferdowsi of
Mashhad
|
11
|
2
|
Ferdosi University of Mashad
|
12
|
2
|
Ferdowsi University of
Mashbad
|
13
|
2
|
Fredowsi University of
Mashhad
|
14
|
2
|
Masshad University
|
15
|
2
|
University of Ferdosi
|
16
|
1
|
Fardosi University
|
17
|
1
|
Fardowsi University of
Mashad
|
18
|
1
|
Fedowsi University of
Mashhad
|
19
|
1
|
Ferdawsi University of
Mashhad
|
20
|
1
|
Ferdosi University of
Mashhad
|
21
|
1
|
Ferdossi University of Iran
|
22
|
1
|
Ferdouwsi University of
Mashhad
|
23
|
1
|
Ferdowi University of
Mashhad
|
24
|
1
|
Ferdowsi University of
Marshad
|
25
|
1
|
Ferdowsi University of
Marshhad
|
26
|
1
|
Ferdowsi University of
Mashahd
|
27
|
1
|
Ferdowsi University of
Mashhad Ir Iran
|
28
|
1
|
Ferdowsi University of
Mashhsd
|
29
|
1
|
Ferdowsi University of
Masshad
|
30
|
1
|
Ferdowsi University of
Meshhad
|
31
|
1
|
Ferdowski University of
Mashad
|
32
|
1
|
Ferdowst University of
Mashland
|
33
|
1
|
Ferdowsy University
|
34
|
1
|
Ferdwosi University
|
35
|
1
|
Ferowsi University
|
36
|
1
|
Ferowsi University of
Mashhad
|
37
|
1
|
Mashad Ferdowsi University
|
38
|
1
|
Mashid University
|
39
|
1
|
Meshhed University
|
40
|
852
|
|
جمع کل
|
جدول شماره 12: تنوع در ثبت نام دانشگاه صنعتی امیر
کبیر
تعداد مقاله
|
نام دانشگاه
|
ردیف
|
910
|
Amirkabir University of
Technol.
|
1
|
344
|
Amir Kabir University of
Technol.
|
2
|
116
|
Amir Kabir University
|
3
|
18
|
Amirkabir University of
Technol. Tehran Polytech.
|
4
|
6
|
University of Amirkabir
|
5
|
4
|
Amir Kabir Tech. University
|
6
|
1
|
Amir Kabir Technol.
University
|
7
|
1
|
Amirkabir University of
Technol.
|
8
|
123
|
Amirkabir University
|
9
|
8
|
Amirkabir University of
Tech.
|
10
|
5
|
Tech. University Amirkabir
|
11
|
4
|
Amirkabir Polytech.
University of Technol.
|
12
|
3
|
Amirkabir University of
Tehran Polytech.
|
13
|
2
|
Amirkabir University of
Technol. Polytech. Tehran
|
14
|
2
|
Amirkabir University of
Technol. Tehran Polytech.
|
15
|
1
|
Amirkabir Ind. University
|
16
|
1
|
Amirkabir Tech. University
|
17
|
1
|
Amirkabir Tech. University
Polytech.
|
18
|
1
|
Amirkabir University of
Technnol.
|
19
|
1
|
Amirkabir University Tech.
Polytech.
|
20
|
1
|
Amirkabir University of
Technol. Teheran Polytech.
|
21
|
1
|
Amirkabir University of
Technol. Tehran
|
22
|
1
|
Amirkabir University of
Technoul.
|
23
|
1
|
Amirkabir University of
Technol.
|
24
|
5
|
Amir Kabir University of
Tech.
|
25
|
5
|
Amir Kabir University of
Technol. Tehran Polytech.
|
26
|
2
|
Amir Kabir Inst. of Technol.
|
27
|
2
|
Amir Kabir University of
Tehran Polytech.
|
28
|
2
|
University of Amir Kabir
|
29
|
2
|
Amir Kabir Polytech
University of Technol.
|
30
|
1
|
Amir Kabir University of
Tehran
|
31
|
1
|
Amir Kabir Unviersity of
Technol.
|
32
|
1576
|
|
جمع کل
|
جدول شماره 13: تنوع در ثبت نام دانشگاه صنعتی شریف
تعداد مقاله
|
نام دانشگاه
|
ردیف
|
2432
|
Sharif University Technol.
|
1
|
24
|
Sharif University
|
2
|
2
|
Sharif Inst. Technol.
|
3
|
1
|
Sanati Sharif University
|
4
|
2459
|
|
جمع کل
|
جدول شماره 14: تنوع در ثبت نام دانشگاه تبریز
تعداد مقاله
|
نام دانشگاه
|
ردیف
|
535
|
Univ. Tabriz
|
1
|
394
|
Tabriz Univ.
|
2
|
929
|
|
جمع کل
|
جدول شماره 15: تنوع در ثبت نام دانشگاه یزد
تعداد مقاله
|
نام دانشگاه
|
ردیف
|
48
|
Univ. Yazd
|
1
|
171
|
Yazd Univ.
|
2
|
1
|
Yezed Univ.
|
3
|
1
|
Yadz Univ.
|
4
|
221
|
|
جمع کل
|
جدول شماره 16: تنوع در ثبت نام دانشگاه شهید بهشتی
تعداد مقاله
|
نام دانشگاه
|
ردیف
|
938
|
Shahid Beheshti Univ.
|
1
|
2
|
Shahid Beheshti Univ. Evin
|
2
|
13
|
Shaheed Beheshti Univ.
|
3
|
2
|
Shahid Beheshti Univ. Tehran
|
4
|
18
|
Univ. Shahid Beheshti
|
5
|
3
|
Univ. Shahid Beheshty
|
6
|
31
|
Shahid Beheshty Univ.
|
7
|
2
|
Beheshtee Univ.
|
8
|
1
|
Shahid Beheshty Univ. Evin
|
9
|
1010
|
|
جمع کل
|
جدول شماره 17: تنوع در ثبت نام دانشگاه کاشان
تعداد مقاله
|
نام دانشگاه
|
ردیف
|
125
|
Univ. Kashan
|
1
|
159
|
Kashan Univ.
|
2
|
1
|
Kashain Univ.
|
3
|
1
|
Kashen Univ.
|
4
|
286
|
|
جمع کل
|
جدول شماره 18:
تنوع در ثبت نام دانشگاه الزهرا
تعداد مقاله
|
نام دانشگاه
|
ردیف
|
146
|
Alzahra Univ.
|
1
|
28
|
Univ. Alzahra
|
2
|
2
|
Alzahra Univ. Vanak
|
3
|
1
|
Alzahra Univ. Tehran
|
4
|
1
|
Aazzahra Univ.
|
5
|
1
|
Al Azahra Univ.
|
6
|
7
|
Az Azahra Univ.
|
7
|
222
|
Azzahra Univ.
|
8
|
4
|
Univ. Azzahra
|
9
|
412
|
|
جمع کل
|
جدول شماره 19: تنوع در ثبت نام دانشگاه رازی
تعداد مقاله
|
نام دانشگاه
|
ردیف
|
14
|
Univ. Razi
|
1
|
712
|
Razi Univ.
|
2
|
726
|
|
جمع کل
|
جدول شماره 20:
تنوع در ثبت نام دانشگاه شیراز
تعداد مقاله
|
نام دانشگاه
|
ردیف
|
218
|
Univ. Shiraz
|
1
|
3098
|
Shiraz Univ.
|
2
|
|
|
جمع کل
|
جدول شماره 21:
تنوع در ثبت نام دانشگاه گیلان
تعداد مقاله
|
نام دانشگاه
|
ردیف
|
150
|
Univ. Guilan
|
1
|
206
|
Guilan Univ.
|
2
|
62
|
Gilan Univ.
|
3
|
7
|
Univ. Gilan
|
4
|
425
|
|
جمع کل
|
جدول شماره 22:
تنوع در ثبت نام دانشگاه کردستان
تعداد مقاله
|
نام دانشگاه
|
ردیف
|
2
|
Univ. Kordestan
|
1
|
11
|
Kordestan Univ.
|
2
|
33
|
Univ. Kurdistan
|
3
|
73
|
Kurdistan Univ.
|
4
|
119
|
|
جمع کل
|
جدول شماره 23:
تنوع در ثبت نام دانشگاه ارومیه
تعداد مقاله
|
نام دانشگاه
|
ردیف
|
52
|
Univ. Urmia
|
1
|
239
|
Urmia Univ.
|
2
|
1
|
Uromia Univ.
|
3
|
292
|
|
جمع کل
|
جدول شماره 24:
تنوع در ثبت نام مجموعه بزرگ
دانشگاه آزاد اسلامی
تعداد مقاله
|
نام دانشگاه
|
ردیف
|
871
|
Islam Azad Univ
|
1
|
227
|
Azad Univ.
|
2
|
88
|
Islamic Azad Univ.
|
3
|
25
|
Azad Univ. Med. Sci.
|
4
|
18
|
Azad Univ. Arak
|
5
|
15
|
Isl. Azad Univ.
|
6
|
14
|
Azad Islam Univ.
|
7
|
13
|
Azad Univ. Mashhad
|
8
|
11
|
Islam Azad Univ. Zanjan
|
9
|
11
|
Zanjan Islam Azad Univ.
|
10
|
8
|
Azad Univ. Tehran
|
11
|
6
|
Baqiyatallah & Azad
Univ. Med. Sci.
|
12
|
6
|
Shahreza Islam Azad Univ.
|
13
|
5
|
Azad Islam Univ. Tabriz
|
14
|
5
|
I Azad Univ.
|
15
|
5
|
Islam Azad Univ. Iran
|
16
|
5
|
Islam Azad Univ. Tehran
|
17
|
5
|
Karaj Islam Azad Univ.
|
18
|
4
|
Azad Univ. Shahre Kord
|
19
|
4
|
Azad Univ. Tabriz
|
20
|
4
|
Kerman Univ. Azad
|
21
|
4
|
Shiraz Islam Azad Univ.
|
22
|
3
|
Abhar Azad Univ.
|
23
|
3
|
Azad Univ. Mashad
|
24
|
3
|
Islam Azad Univ. Saveh
|
25
|
3
|
Islam Azad Univ. Tonekabon
|
26
|
3
|
Lahijan Azad Univ.
|
27
|
2
|
Arsenjan Azad Univ.
|
28
|
2
|
Azad Islami Univ. Babol
|
29
|
2
|
Azad Med. Univ.
|
30
|
2
|
Azad Univ. Bojnord
|
31
|
2
|
Azad Univ. Ilam
|
32
|
2
|
Azad Univ. Iran
|
33
|
2
|
َ
Azad Univ. Karaj
|
34
|
2
|
Azad Univ. Yazd
|
35
|
2
|
Bonab Islam Azad Univ.
|
36
|
2
|
Firoozabad Azad Univ.
|
37
|
2
|
Firouzabad Azad Univ.
|
38
|
2
|
Ghachsaran Azad Univ.
|
39
|
2
|
Islam Azad Univ. Abhar
|
40
|
2
|
Islam Azad Univ. Khorasghan
|
41
|
2
|
Islam Azad Univ. Mashhad
|
42
|
2
|
Islam Azad Univ. Shahreza
|
43
|
2
|
Islam Azad Univ.
|
44
|
2
|
Islan Azad Univ.
|
45
|
2
|
Karaj Azad Univ.
|
46
|
2
|
Lahijan Islam Azad Univ.
|
47
|
2
|
Tehran Azad Univ.
|
48
|
2
|
Tehran Islam Azad Univ.
|
49
|
2
|
Univ. Azad
|
50
|
2
|
Yazd Azad Univ.
|
51
|
1
|
Babol Azad Islam Univ.
|
52
|
1
|
Azad Univ. Zanjan Branch
|
53
|
31
|
.... و تک مقاله ای 31 مورد دیگر
|
84
|
1447
|
|
جمع کل
|
منابع و مآخذ:
]1[ طاهری نیا، علی باقر"ادبیات و هنر عرصه تقابل نوین"روزنامه قدس، سال 1385، سه شنبه 22 فروردین سال 1385 ،صفحه 14.
]2[ قانعی راد،
محمد امین "جامعه
شناسی رشد و افول علم در ایران: دوره
اسلامی" انتشار مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، چاپ اول، سال 1384.
]3[ کیانی هفت لنگ، کیانوش "نقطه نظرات اندیشمندان: نهضت تولید علم،
جنبش نرم افزاری و آزاد اندیشی"
باشگاه دانش پژوهان جوان ، سال 1384 ،صص 43-45.
]4[ زلفی گل، محمدعلی "ضرورت های پژوهش،
پژوهشهای ضروری"خبرنامه تحقیقات و فناوری، شماره 31، اردیبهشت 1384، صص 8-5.
]5[ زلفیگل،
محمدعلی؛ کیانی بختیاری، ابولفضل" ساختارهای دانش مدار در عصر دانائی"، فصلنامه سیاست علمی و پژوهشی رهیافت، شماره 37، پاییز و زمستان 1385 صص 14-19.
]6[ زلفیگل،
محمدعلی،" مهاجرت ژنها"، فصلنامه سیاست علمی و پژوهشی رهیافت، شماره 34،
زمستان 1383 صص 22 – 13.
]7[ زلفی گل، محمدعلی،"از ترویج علم تا تولید ثروت از دانش" فصلنامه سیاست علمی و پژوهشی رهیافت، شماره33، پائیز 1383، صص 24-16.
]8[ دانشگاه بوعلی سینا همدان، دانشگاه تهران و دانشگاه تربیت مدرس و
دانشگاه شهید بهشتی.
[9] http://www.isiknowledge.com
]10[
خلاصه مقالات نخستین همایش ملی مهندسی فرهنگی، 20-21/11/1385 دبیرخانه شورای عالی
انقلاب فرهنگی.
]11[ سعیدی، فرخ "راه
چهارم: راهنمای دانشمندان جوان ایرانی" انتشارات نخل دانش، چاپ اول، پائیز 1384.
]12[ریاحی، محمد اسماعیل"شاخصهای علم
سنجی، ارزیابی
تطبیقی
فعالیتهای
انتشارات و تاثیرگذاری ارجاعات در 32
کشور" فصلنامه سیاست علمی و پژوهشی رهیافت، شماره
هشتم، بهار 1374، صص 80-70.
]13[ ژیان احمدی" سنجش عملکرد پژوهشگران" فصلنامه
سیاست
علمی و پژوهشی رهیافت، شماره 15، بهار 1376، صص 28-20.
]14[ لاریجانی، فاضل؛ نوروزیان، مسعود"ارزشیابی دانشمندان و آثار
علمی آنان" فصلنامه سیاست علمی پژوهشی رهیافت، شماره 21، پائیز 1378، صص 104-94.
]15[ شرقی،
عبدالعلی؛ بهرامی، محسن"ارزیابی و کاربرد علم و فناوری" فصلنامه سیاست علمی و پژوهشی رهیافت شماره20، بهار 1378،
صفحه 33.
]16[ مضطر زاده، فتح الله
؛حجازی، سید
جلال؛ خشه چی، مهدی؛ مالک، فرح السادات؛ غفرانی، محمد باقر" شاخصهای پیشنهادی برای ارزیابی موقعیت علمی کشور"
فصلنامه سیاست
علمی و پژوهشی رهیافت،شماره22، بهار و تابستان1379، صص 28-20.
]17[ طباطبائیان، ..."شاخص های
سنجش توسعه علمی" فصلنامه سیاست علمی و پژوهشی رهیافت، شماره 28، زمستان 1381،صص 151-150.
]18[ صبوری،
علی اکبر"استانداردسازی مجلات علمی و معیارهای ارزیابی نشریات ISI" فصلنامه سیاست علمی و پژوهشی رهیافت، شماره29، بهار1382،
صص 88-83.
]19[ موسوی، میرفضل ا...،
احراز جایگاه نخست علمی در
منطقه، فصلنامه سیاست علمی و پژوهشی
رهیافت، شماره 35، صفحه 45-59 ، سال
1383.
]20[ امانی،
مجتبی، بابا احمدی، ابوذر"ناکارآمدی عامل تاًثیرگذار (IF) در ارزیابی مقالات و یافته های علمی"
فصلنامه سیاست
علمی و پژوهشی رهیافت، شماره 36، تابستان 1384، صص 76-70.
]21[ عصاره، فریده؛ معرفت،
رحمان "مشارکت
پژوهشگران ایرانی در تولید علم جهانی در مدلاین: حوزه های علوم پایه و بین رشته ای پزشکی"
فصلنامه سیاست
علمی و پژوهشی رهیافت، شماره 39، بهار 1384، صص 39-43.
[22] Contact with ISI: http://scientific.thomson.com/support/techsupport
and
E-Mail: ts.support.emea@thomson.com
]23 [زلفی
گل، محمدعلی،"مصاحبه با ایسنا" قابل دسترسی از طریق وبگاه: http://www.isna.ir
]24[صبوری،
علی اکبر؛
پورساسان، نجمه "تولید علم ایران در سال 2005" فصلنامه سیاست علمی و پژوهشی رهیافت، شماره37، بهار و تابستان 1385، صص 49-52.
]25[صبوری،
علی اکبر"تولید
علم ایران در سال 2006" فصلنامه سیاست علمی و پژوهشی رهیافت، شماره38، پائیز و زمستان1385، صص 40-45.
]26[ نیرنیا، اکرم؛ طباطبایی فر،
سید احمد؛ موسوی موحدی، علی اکبر،"وضعیت پژو هش علمی ایران در مقایسه با سایر کشورهای
جهان اسلام" فصلنامه سیاست علمی و پژوهشی رهیافت، شماره38، پائیز و زمستان 1385، صص 22-30.
]27 "گفتگوی علمی: ترسیم
نقشه جامع علمی کشور" فصلنامه سیاست علمی و پژوهشی رهیافت، شماره38، پائیز و زمستان 1385، صص 75-83.
.............................................................................................................................................................................................................
- مقاله حاضر که توسط مؤلف در اختیار کرسی نیوز قرار گرفته، پیش از این در شماره
39 مجله «رهیافت» به چاپ رسیده است.